ФОРМУВАННЯ ОЦІНЮВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ ТА УКРАЇНІ

Автор(и)

  • ВІТАЛІЙ ЮДЕНОК Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0001-5092-7523

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-11

Ключові слова:

оцінювальна компетентність, майбутні вчителі, оцінювальні уміння, здобувачі загальної середньої освіти

Анотація

У статті проаналізовано проблему оцінювальної компетентності майбутніх вчителів в зарубіжних країнах та в Україні. У статті доведено, що оцінювальна компетентність є структурним елементом професійної компетентності як майбутнього вчителя загалом, так і вчителя фізичної культури зокрема.

Мета статті – теоретично проаналізувати проблему оцінювальної компетентності майбутніх вчителів в зарубіжних країнах та в Україні.

У результаті аналізу праць зарубіжних та вітчизняних науковців можемо констатувати, що порівняння європейської та вітчизняної моделей формування оцінювальної компетентності показало наявність низки відмінностей, зумовлених соціально-економічними факторами (в Україні сьогодні не можна говорити про наявність великої кількості освітніх програм з викладанням іноземною мовою, високим рівнем мобільності науково-педагогічних кадрів і здобувачів вищої освіти різних спеціальностей, які беруть участь в програмах обміну) та традиціями навчання (надання переваги фундаментальній освіті перед професійно- й економічно-орієнтованою).

В європейських освітніх програмах окремі курси з оволодіння здобувачами вищої освіти оцінювальною компетентністю відсутні, проте існують окремо, незалежно від педагогічних, три типи магістерських програм з оцінювання (оцінювання «в цілому»; оцінювання з фокусом на статистичні та соціологічні методи; оцінювання в конкретних сферах державної політики); програми додаткової освіти (курси підвищення кваліфікації); курси з оцінювання в програмах бакалаврату. Щодо українських систем бакалаврської підготовки вчителів загалом та вчителів фізичної культури зокрема, то їхнє дослідження засвідчило: за відсутності окремих курсів з оволодіння оцінювальними знаннями та уміннями, деякі робочі програми фрагментарно містять елементи контрольно-оцінювальної діяльності та стислі інформаційні блоки оцінювального характеру. В українському освітньому просторі оцінювальна інформація недостатньо систематизована й розглядається в розрізі різних освітніх дисциплін.

Посилання

American Evaluation Association (2022). Retrieved from http://www.eval.org (date of access: 12.04.2022).

Australasian Evaluation Society Inc. (2022). Retrieved from http://www.aes./ asn.au (date of access: 12.04.2022).

European Evaluation Society (2012). Retrieved from http://europeane/ valuation.org (date of access: 12.04.2022).

Hryshchenko, S. V. (2021). Retsenziia na naukovu monohrafiiu T.V. Skoryk «Rozvytok profesiinoi uspishnosti maibutnikh uchyteliv u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia)». [Review of the scientific monograph TV Skoryk “Development of professional success of future teachers in higher education institutions of Ukraine (late 20th – early 21st”]. Dydaktyka, Issue 1, 110–116. (in Ukrainian)

International Development Evaluation Association (IDEAS). (2012). Retrieved from http://ideas-int.org/home/index.cfm?navID=1&itemID=1&CFID=/ 491656&/ CFTOKEN=64098 (date of access: 12.04.2022).

Kanivets, T. M. (2012). Osnovy pedahohichnoho otsiniuvannia: [Fundamentals of pedagogical assessment]. Nizhyn: Vydavets PP Lysenko M.M. (in Ukrainian)

Kryvoruchko, A. (2011). Vykorystannia suchasnykh form i metodiv otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen shkoliariv u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv khimii do otsiniuvalnoi diialnosti. [The use of modern forms and methods of assessment of students' academic achievements in the preparation of future chemistry teachers for assessment activities]. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu [Humanization of the educational process], Issue 57, 44–53. (in Ukrainian)

Kurtas, S. A. (2014). Formuvannia otsiniuvalnoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha u protsesi mahisterskoi pidhotovky: [Formation of educational competence of the future teacher in the process of master's training]. PhD Thesis. Chernihiv, 232 s. (in Ukrainian)

Lokshyna, O. (2000). Otsiniuvannia uspishnosti uchniv u zarubizhnii shkoli. [Assessing student performance in a foreign school]. Ridna shkola, 11, 6–10. (in Ukrainian)

Sysoieva, S. O., Krystopchuk, T. Ye. (2012). Osvitni systemy krain Yevropeiskoho Soiuzu: zahalna kharakterystyka: [Educational systems of the European Union: general characteristics]. Rivne: Ovid. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

ЮДЕНОК, В. (2022). ФОРМУВАННЯ ОЦІНЮВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ ТА УКРАЇНІ. Comparative Professional Pedagogy, 12(1), 104–109. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-11