JOINT PHD PROGRAMS AS AN EFFECTIVE TOOL FOR THE INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION IN GERMANY

Автор(и)

  • NATALIIA PAZIURA National Aviation University
  • VІТА HRYHORIEVA Donbas National Academy of Civil Engineering and Architecture
  • TETIANA KALASHNYKOVA Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(1)-5

Ключові слова:

інтернаціоналізація, вища освіта, університети, міжнародна мобільність, спільні ступеневі програми підготовки докторів філософії, доктор філософії, дуальні програми підготовки докторів філософії, Німеччина

Анотація

Стаття присвячена вивченню процесу інтернаціоналізації вищої освіти в Німеччині як одному з чинників, що забезпечує міжнародне співробітництво в галузі освіти та науки, посилює конкуренцію на світовому освітньому ринку, підвищує якість підготовки майбутніх фахівців. У розвідці розглянуто особливості спільних ступеневих програм підготовки докторів філософії в німецьких університетах та їх три основні типи, а саме: дослідницький проєкт у межах попередньо визначеної дослідницької теми; попередньо створені схеми академічної співпраці; програма отримання спільного ступеня доктора філософії в університетах за вибором докторанта, які ще не мають офіційної угоди. З’ясовано, що спільні ступеневі програми дають майбутнім докторам філософії можливість розподілити навчання в докторантурі між двома університетами. План підготовки фахівців розробляється спільно двома або більшою кількістю закладів вищої освіти або дослідницьких установ, завдяки чому докторанти мають змогу проводити дослідження на базі декількох університетів чи дослідницьких закладів, отримувати наукову консультаційну підтримку одночасно у декількох досвідчених науковців. Визначено, що зазначені програми стимулюють мобільність і міжкультурний обмін, значно підвищують конкурентоспроможність випускників, сприяють більшій прозорості та узгодженню навчальних програм між собою шляхом взаємного визнання наукових ступенів, а також встановленню тісних міжакадемічних контактів. До ключових інституцій, що сприяють і координують розвиток інтернаціоналізації вищої освіти Німеччини, належать Федеральне міністерство освіти і досліджень (BMBF), Німецьке науково-дослідне товариство (DFG), Конференція ректорів закладів вищої освіти Німеччини (HRK), Німецька служба академічних обмінів (DAAD), Фонд імені Александра фон Гумбольдта (AvH) та ін.

Посилання

Avshenyuk, N. M. (2013). Sutnisni kharakterystyky stupenevykh prohram vyshchoi osvity u transnatsionalnomu osvitnomu prostori. Porivnialna profesiina pedahohika, 1, 84–92.

Avshenyuk, N. M. (2010). Transnatsionalna vzaiemodiia universytetiv v umovakh yevroatlantychnoi intehratsii. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 1, 76–81.

Avshenyuk, N. M. (2015). Tendentsii rozvytku transnatsionalnoi vyshchoi osvity u druhii polovyni ХХ – na pochatku ХХI st.: monohrafiia. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny.

Avshenyuk, N. M. (2017). Transnatsionalizatsiia osvity u stratehichnykh initsiatyvakh rozvynenykh anhlomovnykh krain: pohliad u maibutnie. In Ryszard Gerlach (red.), Edukacja dla przyszlosci w swietle wyzwan XXI wieku. (рр. 146–159). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Bundesministerium für Bildung und Forschung. Internationalisierung der Hochschulen. Retrieved from https://www.bmbf.de/de/internationalisierung-der-hochschulen-924.html

Debych, M. A. (2019). Teoretychni zasady internatsionalizatsii vyshchoi osvity: mizhnarodnyi dosvid: monohrafiia. Nizhyn: PP Lysenko.

Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) (2021) / Deutsches Zentrum für Hochschul- und Wissenschaftsforschung (DZHW). Wissenschaft weltoffen Kompakt 2021. Daten und Fakten zur Internationalität von Studium und Forschung in Deutschland und weltweit. Bielefeld.

Hochschulrektorenkonferenz. Aufgaben und Struktur. Retrieved fromn https://www.hrk.de/hrk/aufgaben-und-struktur/

Komiunike Vsesvitnoi konferentsii z vyshchoi osvity – 2009: «Nova dynamika vyshchoi osvity i nauky dlia sotsialnoi zminy i rozvytku». Internatsionalizatsiia, rehionalizatsiia i hlobalizatsiia p. 33. (2009). Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/952_011

Ohiienko, O. I. (2012). Tendentsii ta osoblyvosti hlobalizatsii ta internatsionalizatsii vyshchoi osvity: dosvid nimetskomovnykh krain. Pedahohichni nauky teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 8 (26), 97–105.

Otroshchenko, L. S. (2011). Internatsionalizatsiia ta hlobalizatsiia vyshchoi osvity Nimechchyny. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 4–5, 181–187.

Patsukevich, O. V. (2018). Opyt Germanii v sfere internatsionalizatsii vysshego obrazovaniya. Vestnik Belorusskoy gosudarstvennoy selskokhozyaystvennoy akademii, 4, 165–168.

Satzung der Deutschen Forschungsgemeinschaft. (2019). Retrieved from https://www.dfg.de/ download/pdf/dfg_im_profil/geschaeftsstelle/publikationen/dfg_satzung_de_en.pdf

Shakirova, A. A. (2018). Razvitie akademicheskoy mobilnosti studentov v Rossii i Germanii. (Dis. kand. ped. nauk). Kazanskiy (Privolzhskiy) federalnyy universitet, Kazan.

Soloshchenko, V. M. (2011). Internatsionalizatsiia universytetskoi osvity v nimetskomovnykh krainakh (kinets ХХ – pochatok ХХI stolittia). (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Sumskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni A. S. Makarenka, Sumy.

Soloshchenko, V. (2017). Internatsionalizatsiia universytetskoi osvity: innovatsiinyi dosvid nimetskomovnykh krain. Problemy innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity u hlobalnomu, rehionalnomu ta natsionalnomu kontekstakh, A. A. Sbruieva, H. Yu. Nikolai (red.), (S. 261–284). Sumy: Vyd-vo SumDPU imeni A. S. Makarenka.

Stiftungssatzung der Alexander von Humboldt-Stiftung. (2017). Retrieved from https://www.humboldt-foundation.de/fileadmin/Entdecken/Ueber_die_Humboldt-Stiftung/Stiftungssatzung/stiftungssatzung.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-20

Як цитувати

PAZIURA, N., HRYHORIEVA, V., & KALASHNYKOVA, T. (2021). JOINT PHD PROGRAMS AS AN EFFECTIVE TOOL FOR THE INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION IN GERMANY. Comparative Professional Pedagogy, 11(1), 35–42. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(1)-5