THE CONTEXTUALIZATION OF THE UKRAINIAN EXPERIENCE OF NON-FORMAL EDUCATION IN A BROADER EUROPEAN FRAMEWORK

Автор(и)

  • NADIIA PAVLYK Zhytomyr Ivan Franko State University
  • NATALIA ANDRIICHUK State University “Zhytomyr Polytechnic”

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(1)-16

Ключові слова:

політика, категорії клієнтів, соціальний вплив, громада, що навчається, наснаження, ресурсно-орієнтований підхід

Анотація

Авторки базуються на ідеї, що європейський досвід розвитку та інтеграції неформальної освіти у загальну освітню систему свідчить про вплив поширеності й цінності освіти на розвиток різних соціальних систем. Зокрема, людиноцентричність як основний принцип реалізації неформальної освіти є умовою більш справедливого розподілу благ, а також економічного та соціального зростання країни. Зв'язок неформальної освіти та соціальної роботи представлено через розробку концепції «Громади, що навчається». Ідея концепції полягає у підвищенні конкурентоспроможності територіальної громади завдяки нарощуванню освітніх можливостей і відповідного статусного, економічного, емоційного тощо зростання. Означено залежність економічного зростання громади та доступності освітніх послуг для населення через аналіз даних Індексу розвитку людського капіталу (англ. Human Development Index, HDI). Наведено приклади застосування неформальної освіти для реалізації соціальних впливів у країнах Європи. Подано результати аналізу показників рівня зайнятості населення згідно з моніторинговим звітом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. Встановлено, що чим нижчим є рівень освіти людини, тим нижчі відсоткові показники її економічної активності: усе населення – 71,8 %; з повною вищою освітою – 81,9 %; з професійно-технічною освітою – 74,6 %; з повною загальною середньою освітою – 58,6 %; з базовою загальною середньою освітою – 49,9% з початковою загальною освітою – 9,4 %. Частка молоді, яка не працює, не навчається і не набуває професійних навичок, у загальній чисельності осіб віком 15–24 роки становить 14,5 %; з них 17,8 % жінок, 11,3 % чоловіків, 11,6 % жителів міста і 19,4 % – села. Відповідно, реалізація соціальної політики, спрямованої на економічну активізацію населення, може здійснюватися за рахунок впровадження неформальної освіти для людей, які в силу віку, сімейних обставин, стану здоров’я, території проживання є соціально виключеними з життя громади. Сформульовано потенціали неформальної освіти при організації соціальної роботи з різними категоріями клієнтів. Доведено, що застосування у соціальній роботі неформальної освіти як інструменту впливу дозволяє надати процесу соціальної підтримки ресурсно-орієнтованого підходу, який опирається на сильні сторони клієнтів через наснаження й врахування потреб.
Ключові слова: неформальна освіта, соціальна робота, соціальна

Посилання

Anishchenko, O., Lukyanova, L. and Pryyma, S. Non-formal education for adults – the educational trend of the 21st century. Native school 11-12 (2017): 3-7

Augutavičius, R. and Butvilas, T. Non-formal education of adults from families at social risk: grounded theory approach. Socialinis darbas 16 (2018). Accessed september 2021. https://doi.org/10.13165/SD-18-16-2-06

Busse, R., Lischewski, J. and Seeber, S. Do non-formal and informal adult education affect citizens’ political participation during adulthood? Journal of social science education 18 (2019). Accessed september 2021. https://doi.org/10.4119/jsse-1443

Caramelo, J., Fitzsimons, C. and Menezes, I. Participation in non-formal education and community education. Journal of social science education 18 (2020). Accessed august 2021. https://doi.org/10.4119/jsse-3244

Cedefop, 2015. European guidelines for validating non-formaland informal learning. Luxembourg: Publications Office. Cedefop reference series; No 104. Accessed october 2018. http://dx.doi.org/10.2801/008370 .

Davydova, V. D. Non-formal adult education in Swedish study groups. PhD diss., Taras Shevchenko National University of Kyiv, 2008.

Denkowska, S., Fijorek, K. and Wegrzyn, G. Formal and Non-Formal Education and Training as an Instrument Fostering Innovation and Competitiveness in EU Member Countries. Journal of Competitiveness 12 (2020): 82-98. Accessed september 2021. https://doi.org/10.7441/joc.2020.03.05

European Commission, 2008. Proposal for a Recommendation of the European Parliament and of the Council on the establishment of a European quality assurance reference framework for vocational education and training. Brussels: European Commission. Accessed 03 february 2009. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/ LexUriServ.do?uri=COM:2008:0179:FIN:EN:PDF .

Fernandes, R. S., Lima, L. M. G. and Miranda, A. C. Theoretical and methodological approaches in non-formal education and socio-cultural activities. Revista De Educação Puc-Campinas 22 (2017): 497-513. Accessed august 2021. https://doi.org/ 10.24220/2318-0870v22n3a3605

Honcharuk, A. Non-formal adult education in the countries of EU. Pedagogical sciences. 54 (2012): 31-36.

Horuk, N. M. Problems of non-formal education of women in the USA. PhD diss., Ivan Franko State Pedagogical University of Drohobytsch, 2011.

Karpievich, D. and Usatenko, H. Non-formal education for regional democratic transformations: Research. Kyiv: Fund “Europe XXI”, 2012.

Lazorenko, O. Philosophy of adult education in the context of the practical paradigm of lifelong learning: European model for Ukraine. Philosophy of education 1–2, no 10 (2011): 255–265.

Lazorenko, O. O. and Kolyshko, R. A. Analytical report of a study in the field of non-formal adult education in pilot regions in Ukraine: Poltava and Lviv region. Kyiv, 2010.

Lukyanova, L. B. and Anishchenko, O. V. Adult education: brief term dictionary. Kyiv, Nizhyn: Publisher PE Lysenko, 2014.

Lukyanova, L. B. Conceptual bases of the legislation formation in the field of adult education. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Kyiv, October, 28, 2014.

Lytvynov, P. Study groups: technology of non-formal education from Sweden. Group. Accessed July 20, 2011. https://gurt.org.ua/articles/9852/

Mahynya, N. V. Features of adult education in the European Union. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference «Modern problems of education and science». Budapest: Society for Cultural and Scientific Progress in Central and Eastern Europe, 2013.

MitOst Editions, 2016. Holistic Learning. Planning experiential, inspirational and participatory learning processes. MitOst Editions.

Myhalchuk, O. O. Formation of andragogical competence in students at teachers’ training universities of Poland. Candidate of Pedagogical Science. Bohdan Khmelnytsky National University of Cherkasy, 2012.

Ngozwana, N. Rehabilitating Ex-Offenders Through Non-Formal Education in Lesotho. IAFOR journal of education 5 (2017). Accessed august 2021. https://doi.org/10.22492/ije.5.1.06

Pavlyk, N. P. Theory and practice of non-formal education organization for future social educators: manuscript. Zhytomyr: ZIFSU publishing house, 2018.

Platonova, A. Non-formal education in culture: long-term contributions with high interest rates. Ukranian truth. March, 29. 2016. https://life.pravda.com.ua/culture/ 2016/03/29/209983/

Shapochkina, O. V. Modern tendencies to the development of future teachers’ non-formal education in Germany. PhD diss., Kyiv Borys Hrinchenko University, 2012.

Sustainable Development Goals: Ukraine. Descent work and economic growth. Monitoring report. August, 2019. http://me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=938d9df1-5e8d-48cc-a007-be5bc60123b8&tag=TSiliStalogoRozvitku

Tyuptyu, L. T. and Ivanova, I. B. Social work: Theory and Practice. Kyiv: Knowledge, 2004.

Vasylenko, O. V. Non-formal adult education: a new socio-educational phenomenon. Adult education: theory, experience, perspectives 7 (2013): 35-44.

Vyatyarys, V. and Chyuzhas, R. Study of meeting the needs of adult students: on the example of the Kaunas Center for Adult Learning. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Kyiv, October, 28, 2014.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-05-20

Як цитувати

PAVLYK, N., & ANDRIICHUK, N. (2021). THE CONTEXTUALIZATION OF THE UKRAINIAN EXPERIENCE OF NON-FORMAL EDUCATION IN A BROADER EUROPEAN FRAMEWORK. Comparative Professional Pedagogy, 11(1), 117–128. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(1)-16