ІСТОРИЧНІ ТА ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ У США НА ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-2Ключові слова:
освіта дорослих, США, Американська асоціація освіти дорослих, Світова війна, школи місячного світлаАнотація
Метою статті є аналіз історичних і педагогічних особливостей розвитку освіти дорослих у США у першій половині ХХ століття у контексті реформування української освітньої системи. Для реалізації визначеної мети використано такі методи: система загальнотеоретичних методів, а саме аналіз, синтез, абстрагування, порівняння, та конкретно наукові методи, а саме термінологічний аналіз та історико-генетичний аналіз. Описано функціонування шкіл місячного світла. Виділено детермінанти розвитку освіти дорослих у означений період, а саме історичні події: світові війни, епоха процвітання, велика депресія та соціально-економічні фактори. Продемонстровано вплив індустріалізації та новітніх сільськогосподарських технологій на систему освіти дорослих. Виділено законодавчі засади освіти дорослих: Закон Сміта–Хагса (1917), який був націлений на професійно-технічну підготовку у школах та коледжах, Закон Джорджа–Ріда (1929), у якому акцентувалася увага на підготовці фахівців з економіки та сільського господарства, Закон Джорджа–Діна про професійну освіту (1935), у якому передбачалося додаткове фінансування програм з сільського господарства та економіки, Закон Джорджа–Бадена (1946), у якому акцентувалася увага на гнучкості фінансування освіти дорослих та забезпечувалося фінансування підготовки учителів, Біль про права, згідно з яким надавалася фінансова допомога солдатам на отримання освітніх послуг. Виокремлено тенденції розвитку освіти дорослих у США на початку ХХ століття (визнання та затвердження терміну «освіта дорослих»; публікація ґрунтовних праць з питань освіти дорослих; усвідомлення громадськістю ролі та значення освіти дорослих; домінування неформальної освіти дорослих; початок створення законодавчої бази для освіти дорослих; пріоритет загальнокультурних, соціальних цілей освіти; усвідомлення необхідності боротьби з неписьменністю; розширення мережі навчальних закладів тощо). Результати проведеного дослідження дають підстави стверджувати, що американський досвід у сфері освіти дорослих може слугувати джерелом гармонізації між національними традиціями та світовими надбаннями на засадах гуманізму та демократії, снихронізувати національну систему освіти дорослих зі світовими тенденціями, забезпечити умови для розвитку освіти дорослих та її вплив на рівень економічного розвитку у держави.
Посилання
Cook, W. D. (1977). Adult literacy education in the United States. Newark, DE: International Reading Association.
Knowles, M. S. (1970). The modern practice of adult education: andragogy versus pedagogy. New York: Association Press.
Knowles, M. S. (1975). Self-directed learning: a guide for learners and teachers. New York; Toronto: Cambridge Adult Education Company.
Knowles, M. S. (1977). A history of the adult education movement in the United States. Melbourne, FL: Krieger.
Knowles, M. S. (1980). The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Englewood Cliffs: Prentice Hall/Cambridge.
Knowles, M S. (1985). Andragogy in Action: Applying Modern Principles of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Knowles, M. S. (1990). The adult learner: a neglected species (4th ed.). Houston, London, Paris, Zurich, Tokyo: Gulf Publishing Company.
Knowles, M. S. (1995). Designs for adult learning: practical resources, exercises, and course outlines from the father of adult learning. Alexandria, VA: American Society for Training and Development.
Knowles, M. S., Holton, III E.E., & Swanson, R. A. (2011). The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development (7th ed.). London; NewYork, etc.: ELSEVIER Butterworth-Heinemann.
Knowles, M. S., & Johnson, E. I. (1995). Adult education in the United States. Encyclopedia Americana – International edition: in 30 volumes (Vol.1, pp. 185–190). Danbury, Connecticut: Grolier Incorporated.
Liddell, T. (2014). Historical Evolution of Adult Education in America: The Impact of Institutions, Change, and Acculturation. In Management Association, I. (Eds.), Adult and Continuing Education: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications, 1–15. IGI Global. http://doi:10.4018/978-1-4666-5780-9.ch001
O'Keefe, L. (1992). Growing is the Reason for Being: An Experiment in Education at the John C. Campbell Folk School.
Rose, A. D. (1990). Preparing for veterans: Higher education and the efforts to accredit the learning of World War II servicemen and women. Adult Education Quarterly, 42, 30–45.
Rose, A. D. (1991). Ends or means: An overview of the history of the Adult Education Act. Columbus, OH: ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education.
Rose, A. D. (1999). Adult Education as a Means, not an End: United States Policy in the Twentieth Century. Adult Learning, 10(3), 4–6.
Stewart, D.W. (1987). Adult Learning in America: Eduard Lindeman and his agenda for lifelong education. Malabar, Fl.: Krieger Publishing Company, Inc.
Stubblefield, H. W. (1981). The idea of lifelong learning in the Chautauqua movement. Adult Education, 31, 198–208
Stubblefield, H. W. (1988). Towards a history of adult education in America: the search for a unifying principle. London: Croom Helm.
Stubblefield, H. W., & Keane, P. (1994). Adult education in the American experience: From the colonial period to the present. San Francisco: Jossey-Bass.