УКРАЇНСЬКИЙ ТА КАНАДСЬКИЙ ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ В СИСТЕМУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • ІРИНА БУЖИНА Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0002-7455-2794
  • ОЛЕКСАНДР ВОРОХАЄВ Національний університет "Чернігівський колегіум" імені Т.Г.Шевченка https://orcid.org/0000-0003-3943-4300

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-4

Ключові слова:

майбутні вчителі початкової школи, Україна, Канада, здоров’язбереження, компетентності, здобувачі вищої педагогічної освіти

Анотація

У статті проаналізовано проблему необхідності підготовки висококваліфікованих фахівців педагогічних спеціальностей в галузі здоров’язбереження, здатних діяти на рівні вимог міжнародних професійних стандартів формування здорового способу життя. З’ясовано, що регулярний процес здоров’язбереження майбутніх вчителів початкової школи сприяє засвоєнню нових знань і навичок, як майбутніх вчителів, так і здобувачів початкової освіти, допомагає уникнути психологічних травм і професійних викликів та дотримуватись правил, які існують у закладах вищої освіти України і Канади.

Визначено, що майбутній вчитель, який працює в початковій школі та займається здоров’язбережувальною діяльністю – це суб’єкт професійної діяльності з високим рівнем професіоналізму, самоефективності, який має професійний і соціальний статус, постійно спрямований на саморозвиток, на особистісні і професійні досягнення у формуванні здорового способу життя здобувачів початкової освіти

Мета статті – теоретично проаналізувати український та канадський досвід впровадження здоров’язбереження в систему професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи.

В результаті аналізу наукових праць з проблеми дослідження можна констатувати, що в процесі професійної підготовки майбутніх вчителів початкової школи як в Україні, так і в Канаді, університети дотримуються напрямів, що позитивно впливають на формування здорового способу життя взагалі та здоров’язбереження зокрема. Існує необхідність створення платформи для активного залучення освітян (здобувачів вищої педагогічної освіти та викладачів) до формування здорового способу життя в період навчання в університеті. Доведено, що існують специфічні складові формування здорового способу життя української молоді, що навчається у закладах вищої освіти. Вони включають активне використання ресурсів навчальних закладів; сприяння проведенню культурно-освітніх, святкових тематичних заходів, спрямованих на збереження здоров’я, із залученням викладачів і студентів вищих педагогічних закладів для формування здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок. Цьому напряму діяльності приділено увагу в університетах Канади, що готують вчителів початкової школи.

Посилання

Arkhypova, S. P., Haiduk, N. M., Stavkova, S. H. (2019). Teoriia i praktyka neperervnoi profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pratsivnykiv do superviziinoi diialnosti v Kanadi [Theory and practice of continuous professional training of social workers for supervisory activities in Canada]. Cherkasy: ChNU. (in Ukrainian)

Arkhypova, S. P., & Smerechak, L. I. (2013). Do pytan formuvannia profesionalizmu maibutnikh sotsialnykh pedahohiv u roboti z ditmy z vadamy psykhofizychnoho rozvytku. [To the issues of the formation of professionalism of future social pedagogues working with children with disabilities of psychophysical development]. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 24, 7–13. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/ UJRN/V (date of access: 22.05.2022). (in Ukrainian)

Haiduk, N. M., Klos, L. Ye., Stavkova, S. H., & Beliaeva, S. Ya. (2007). Sotsialna robota: praktychna pidhotovka studentiv na osvitnomu rivni «bakalavr». [Social work: practical training of students at the “bachelor” educational level]. Lviv: “Lvivska politekhnika”. (in Ukrainian)

Holovan, M. (2008). Kompetentsiia i kompetentnist: dosvid teorii, teoriia dosvidu. [Competency and competence: experience of theory, theory of experience]. Vyshcha osvita Ukrainy – Higher education of Ukraine, 3, 23–30. (in Ukrainian)

Luniachek, V. (2013). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohiia profesiinoi pidhotovky u vyshchii shkoli. [Competency approach as a methodology of professional training in higher education]. Retrieved from http://www.kbuapa.kharkov.ua/ebook/ putp/2013-1/doc/4/01.pdf (date of access: 22.05.2022). (in Ukrainian)

Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [Methodological recommendations for the development of higher education standards] (2017) Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 01.06.2017 r. № 600 (u redaktsii nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 30.04.2020 roku. № 584) [Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of 1 June 2017 # 600]. Retrieved from https://law.chnu.edu.ua/metodychni-rekomendatsii-shchodo-rozroblennia-standartiv-vo/ (in Ukrainian)

Model fakhivtsia iz sotsialnoi roboty [Model of a specialist in social work] (2017). Retrieved from http://megalib.com.ua/content/2697_15_Model_fahivcya_iz_socialnoi (date of access: 22.05.2022). (in Ukrainian)

Nosko, M. O., Hryshchenko, S. V., Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of a healthy lifestyle]. Kyiv: “MP Lesia”. (in Ukrainian)

“Pro vyshchu osvitu” Zakon Ukrainy. [Law of Ukraine on Higher Education] (2014). Vidomosti Verkhovnoi Rady [Verkhovna Rada information], 37–38, 2004). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (date of access: 22.05.2022). (in Ukrainian)

Rashkevych, Yu. M. (2013). Kompetentnisnyi pidkhid v pobudovi navchalnykh prohram. [A competent approach in the construction of educational programs]. Retrieved from: http://www. tempus. org. ua/uk/korysna (date of access: 22.05.2022). (in Ukrainian)

Anosova, A. V., Bezpalko, O. V., Tsiumanta, T. P. (2017). Sotsialna robota z vrazlyvymy simiamy ta ditmy [Social work with vulnerable families and children] (Eds. T. V. Zhuravel, Z. P. Kyianytsi). Kyiv: OBNOVA KOMPANI. (in Ukrainian)

Bubb, S., & Earley, P. (2007). Leading and managing continuing professional development: developing people, developing schools. London: Sage.

Maluccio, A., & Libassi, M. (1984). Competence clarification in social work practice. Social Thought, 10, 51–58.

Siporin, M. (1975). Introduction to social work practice. New York: Macmillan.

Statistics Canada. (1991). Canada: a Portrait. Ottawa.

Wiegand, C. F. (1979). Using a social competence framework for both client and practitioner. In: F. W. Clark, M. L. Arkava and associates (Eds.). The pursuit of competence in social work. (pp. 76-95). San Francisco: Jossey Bass.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

БУЖИНА, І., & ВОРОХАЄВ, О. (2022). УКРАЇНСЬКИЙ ТА КАНАДСЬКИЙ ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ В СИСТЕМУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Comparative Professional Pedagogy, 12(1), 41–48. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-4