ПРОБЛЕМА ВИВЧЕННЯ РОСІЙСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В КУРСІ ІСТОРІЇ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В УКРАЇНІ НА ТЛІ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ 2022 РОКУ: ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ІЗ ДОСВІДОМ ІЗРАЇЛЯ У ФОРМУВАННІ ПРОГРАМ ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН ІЗ ВКЛЮЧЕННЯМ НІМЕЦЬКОЇ ЛІТ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-10Ключові слова:
Russian-Ukrainian war of 2022, педагогіка, науково-педагогічна концепція, українська література, єврейська література, літературознавчі науки, російська література, німецька література, геноцид, державотворча нація, Російсько-Українська війна 2022 р.Анотація
У статті продемонстровано унікальне місце літератури в культурі людства як доказ найвищого функціонування мови і одного з основних ознак формування нації та держави. Доведено актуальність дослідження в умовах Російсько-української війни 2022 р. та проаналізовано історію стосунків Росії і України як ключ до розуміння природи цієї війни.
В центрі дослідження розглянуто поняття «геноциду», з метою продемонструвати очевидні паралелі у долі українського та єврейського народів. У дослідженні також розкрито особливі культурні та історичні аспекти, які впливають на підбір та формування індивідуальних науково-педагогічних підходів до залучення німецького (для Ізраїлю) та російського (для України) компонентів у курс історії зарубіжної літератури та національних літературознавчих наук. У статті проаналізовано науково-педагогічний досвід Ізраїлю у формуванні основних підходів до дослідження та концепції вивчення німецької літератури як в Ізраїлі, так і у світі. Розглянуто шляхи залучення німецького компоненту в програми літературознавчих наук. Все це зроблено на основі ґрунтовного опрацювання магістерських та бакалаврських програм різних факультетів, відділів і кафедр гуманітарних та класичних університетів Ізраїлю, а також на основі праць провідних ізраїльських й світових дослідників в напрямку історії, літератури та педагогіки.
Як відповідь на запит суспільства, у статті розкриваються основні важелі, які слід враховувати при залучені чи вилучені російського компонента з програм вивчення зарубіжної літератури та української літератури. Запропоновано україноцентричну концепцію, враховуючи ізраїльський досвід, з відповідними науковими, літературознавчими, педагогічними, історичними, соціальними, культурними, політичними механізми роботи з російським літературним компонентом в українському науково-освітньому полі.
Посилання
Волощук, М., Галушко, К. Гоменюк, І., Громенко, С., Денисенко, В., Домановський, А. ... (2022) Нова схема української історії. Локальна історія. Мультимедійна онлайн-платформа про минуле та сучасне України. Режим доступу https://cutt.ly/2ZyrwzG (дата звернення: 16.07.2022).
Громенко, С. (19 квітня 2022) Чому саме Україна – справжня спадкоємиця Руси. Локальна історія. Мультимедійна онлайн-платформа про минуле та сучасне України. Режим доступу https://cutt.ly/DZyrafg (дата звернення: 20.07.2022).
Громенко, С. (1 червня 2022) Шкільні вчителі справді виграють війни. Росія це розумію і готується до цього, а Україна? Локальна історія. Мультимедійна онлайн-платформа про минуле та сучасне України. Режим доступу https://cutt.ly/ TZyrl8R (дата звернення: 21.07.2022).
Детальна інформація про курси у Віснику Ташпав Гуманітарного факультету Лестера та Саллі Антін Тель-Авівського університету (2022). Режим доступу https://cutt.ly/vZyrUiM (дата звернення: 22.07.2022).
Епплбом, Е. (2018). Червоний голод. Війна Сталіна проти України. Електронна бібліотека RoyalLib. Режим доступу https://cutt.ly/SZytn73 (дата звернення: 20.07.2022).
Інститут дослідження голодомору. (2020). Конвенція ООН про запобігання злочину геноциду і покарання за нього. До 75-х роковин Голодомору в Україні. Режим доступу https://cutt.ly/uZyt1e3 (дата звернення: 20.07.2022).
Ксьондзик, Н. (2009) Сучасна література в Ізраїлі. Корисні уроки для українців. ЛітАкцент. Режим доступу https://cutt.ly/NZyeqUw (дата звернення: 22.07.2022).
Снайдер, Т. (2022) Путін давно мріяв про світ без українців. Тепер ми бачимо, що це означає // Локальна історія. Мультимедійна онлайн-платформа про минуле та сучасне України. Режим доступу https://cutt.ly/IZyedxr (дата звернення: 20.07.2022)
Толмачов, В.М., Сєдєльнік, В.Д., Іванов, Д.А. (2003). Зарубіжна література XX століття : навч. посіб. для студ. з 35 ВНЗ ; під ред. М. Толмачова. Москва: Видавничий центр «Академія».
Шкільна програма по літературі в Росії (2022). Режим доступу https://cutt.ly/dZyw1LL (дата звернення: 20.07.2022).
Department for German language and literature of The Hebrew University of Jerusalem. (2022). Programs. Retrieved from https://en.german.huji.ac.il/book/programs.
Department for German language and literature of The Hebrew University of Jerusalem. (2022). Why study German Literature? Retrieved from https://en.german./ huji.ac.il/book/about.
Departments of Language Studies (1999-2022). Israel Science and Technology Directory. Retrieved from https://www.science.co.il/language/Departments.php#google/ _vignette.
Eshel, A., Rokem, N. (2015) Berlin and Jerusalem: Toward German-Hebrew Studies. In Aschheim S. E., Liska V. The German-Jewish Experience Revisited, pp. 265–272. Berlin: De Gruyter. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/j.ctvbkjwr1.18
Morris, L. (2016) German Studies and Jewish Studies: Symbiosis of Two Fields. German Studies Review, 3 (39), 601-610. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/24809108.
Sheffi, N. (1999) The Hebrew absorption of German literature in the Yishuv. Israel Affairs, 4 (5), 158–171. Retrieved from https://cutt.ly/tZywOjo https://doi.org/ 10.1080/13537129908719535.
The Haifa Center for German and European Studies (HCGES) is a joint project of the University of Haifa and the German Academic Exchange Service (DAAD) (2022). Retrieved from https://hcges.haifa.ac.il/
Weiss-Wendt, A. (2019). When the End Justifies the Means: Raphaël Lemkin and the Shaping of a Popular Discourse on Genocide. Genocide Studies and Prevention: An International Journal, 13 (1), 173–188. Retrieved from https://digitalcommons.usf.edu/cgi/ viewcontent.cgi?article=1585&context=gsp.