THE ISSUE OF STUDYING RUSSIAN LITERATURE IN THE COURSE OF THE HISTORY OF FOREIGN LITERATURE IN UKRAINE IN THE CONTEXT OF THE 2022 RUSSIAN-UKRAINIAN WAR: STUDYING EXPERIENCE OF ISRAEL IN THE FORMATION OF THE PROGRAMS OF LITERATURE STUDIES WITH THE INCLU
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-10Keywords:
history of foreign literature, pedagogy, scientific and pedagogical concept, Ukrainian literature, Jewish literature, literary sciences, Russian literature, German literature, genocide, state-building nation, Russian-Ukrainian war of 2022Abstract
The article demonstrates the unique place of literature in human culture as a proof of the highest functioning of language and one of the main features of the formation of a nation and a state. The relevance of the research in the context of the Russian-Ukrainian war of 2022 has been proven and the history of relations between Russia and Ukraine has been analyzed as a key to understanding the nature of this war.
In the center of the study, the concept of “genocide” is considered, with the aim of demonstrating obvious parallels in the fate of the Ukrainian and Jewish peoples. The study also reveals special cultural and historical aspects that influence the selection and formation of individual scientific and pedagogical approaches to the inclusion of German (for Israel) and Russian (for Ukraine) components in the courses on the history of foreign literature and national literary sciences. The article analyses scientific and pedagogical experience of Israel in the formation of the main approaches to research and the concept of studying German literature, both in Israel and in the world. Ways of involving the German component in the programs of literary sciences have been considered. All this has been done on the basis of a thorough study of Master’s and Bachelor’s programs of various departments of humanitarian and classical universities in Israel, as well as on the basis of the works of leading Israeli researchers in the field of history, literature and pedagogy.
As a response to society's request, the article reveals the main levers that should be taken into account when involving or removing the Russian component from the programs of studying foreign literature and Ukrainian literature. A Ukrainian-centric concept is proposed, taking into account the Israeli experience, with appropriate scientific, literary, pedagogical, historical, social, cultural, political mechanisms for working with the Russian literary component in the Ukrainian scientific and educational field.
References
Волощук, М., Галушко, К. Гоменюк, І., Громенко, С., Денисенко, В., Домановський, А. ... (2022) Нова схема української історії. Локальна історія. Мультимедійна онлайн-платформа про минуле та сучасне України. Режим доступу https://cutt.ly/2ZyrwzG (дата звернення: 16.07.2022).
Громенко, С. (19 квітня 2022) Чому саме Україна – справжня спадкоємиця Руси. Локальна історія. Мультимедійна онлайн-платформа про минуле та сучасне України. Режим доступу https://cutt.ly/DZyrafg (дата звернення: 20.07.2022).
Громенко, С. (1 червня 2022) Шкільні вчителі справді виграють війни. Росія це розумію і готується до цього, а Україна? Локальна історія. Мультимедійна онлайн-платформа про минуле та сучасне України. Режим доступу https://cutt.ly/ TZyrl8R (дата звернення: 21.07.2022).
Детальна інформація про курси у Віснику Ташпав Гуманітарного факультету Лестера та Саллі Антін Тель-Авівського університету (2022). Режим доступу https://cutt.ly/vZyrUiM (дата звернення: 22.07.2022).
Епплбом, Е. (2018). Червоний голод. Війна Сталіна проти України. Електронна бібліотека RoyalLib. Режим доступу https://cutt.ly/SZytn73 (дата звернення: 20.07.2022).
Інститут дослідження голодомору. (2020). Конвенція ООН про запобігання злочину геноциду і покарання за нього. До 75-х роковин Голодомору в Україні. Режим доступу https://cutt.ly/uZyt1e3 (дата звернення: 20.07.2022).
Ксьондзик, Н. (2009) Сучасна література в Ізраїлі. Корисні уроки для українців. ЛітАкцент. Режим доступу https://cutt.ly/NZyeqUw (дата звернення: 22.07.2022).
Снайдер, Т. (2022) Путін давно мріяв про світ без українців. Тепер ми бачимо, що це означає // Локальна історія. Мультимедійна онлайн-платформа про минуле та сучасне України. Режим доступу https://cutt.ly/IZyedxr (дата звернення: 20.07.2022)
Толмачов, В.М., Сєдєльнік, В.Д., Іванов, Д.А. (2003). Зарубіжна література XX століття : навч. посіб. для студ. з 35 ВНЗ ; під ред. М. Толмачова. Москва: Видавничий центр «Академія».
Шкільна програма по літературі в Росії (2022). Режим доступу https://cutt.ly/dZyw1LL (дата звернення: 20.07.2022).
Department for German language and literature of The Hebrew University of Jerusalem. (2022). Programs. Retrieved from https://en.german.huji.ac.il/book/programs.
Department for German language and literature of The Hebrew University of Jerusalem. (2022). Why study German Literature? Retrieved from https://en.german./ huji.ac.il/book/about.
Departments of Language Studies (1999-2022). Israel Science and Technology Directory. Retrieved from https://www.science.co.il/language/Departments.php#google/ _vignette.
Eshel, A., Rokem, N. (2015) Berlin and Jerusalem: Toward German-Hebrew Studies. In Aschheim S. E., Liska V. The German-Jewish Experience Revisited, pp. 265–272. Berlin: De Gruyter. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/j.ctvbkjwr1.18
Morris, L. (2016) German Studies and Jewish Studies: Symbiosis of Two Fields. German Studies Review, 3 (39), 601-610. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/24809108.
Sheffi, N. (1999) The Hebrew absorption of German literature in the Yishuv. Israel Affairs, 4 (5), 158–171. Retrieved from https://cutt.ly/tZywOjo https://doi.org/ 10.1080/13537129908719535.
The Haifa Center for German and European Studies (HCGES) is a joint project of the University of Haifa and the German Academic Exchange Service (DAAD) (2022). Retrieved from https://hcges.haifa.ac.il/
Weiss-Wendt, A. (2019). When the End Justifies the Means: Raphaël Lemkin and the Shaping of a Popular Discourse on Genocide. Genocide Studies and Prevention: An International Journal, 13 (1), 173–188. Retrieved from https://digitalcommons.usf.edu/cgi/ viewcontent.cgi?article=1585&context=gsp.