МІЖНАРОДНА СПІВПРАЦЯ УКРАЇНИ ЯК ЧИННИК РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНІХ РЕФОРМ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ ПРОГРАМИ ПІДТРИМКИ ОСВІТНІХ РЕФОРМ В УКРАЇНІ «ДЕМОКРАТИЧНА ШКОЛА»)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-12

Ключові слова:

загальна середня освіта, міжнародне співробітництво, міжнародна співпраця, інноваційний розвиток, стратегічний пріоритет, європейський освітній простір, інтеграція, мобільність, конкурентоздатність

Анотація

У статті означено вплив міжнародної співпраці на реалізацію освітніх реформ в Україні, закцентовано увагу на необхідності посилення цієї складової як важливого фактора інтеграції національної системи освіти в світовий освітній простір та посилення її конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг.

На прикладі Програми «Демократична школа», яка стала програмою підтримки освітніх реформ в Україні, проаналізовано такі напрями співпраці: розробка Державних стандартів початкової та базової середньої освіти, підвищення кваліфікації вчителів за допомогою онлайн-ресурсів, фасилітованих курсів та демократизація закладів освіти України. Так, для демократизації школи експертами та тренерами Програми «Демократична школа» було створено Інструмент демократичного розвитку школи, щоб допомогти вивчити та описати ситуацію в школі; ідентифікувати як досягнення, так і проблеми та виклики, обговорюючи їх відкрито; визначити можливі напрями розвитку; здійснювати моніторинг та оцінку досягнутих змін; сприяти усталенню демократичних практик у закладах освіти. Окрім того, співпраця між Державною службою якості освіти України та Європейським центром імені Вергеланда сприятиме підвищенню якості освіти та якості освітньої діяльності, впровадженню демократичних засад функціонування сфери освіти в Україні, розробленню і впровадженню стандартів та рекомендацій щодо організації внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладів загальної середньої освіти.

Зроблено висновки, що міжнародна співпраця України у сфері освіти сприяє розвитку та реалізації освітніх реформ, а участь закладів загальної середньої освіти у міжнародних програмах та проєктах інтегрує Україну у світовий освітній простір. Розширення міжнародних контактів за рахунок укладання угод та здійснення спільних проєктів посилюватиме процес обміну досвідом та інформацією з провідними країнами світу у сфері освіти, що сприятиме поглибленню наявних зв’язків та налагодженню нових контактів.

Посилання

Андрущенко, В. П. (2011). Основні характеристики Європейської університетської освіти та можливості їх реалізації в системі освіти України. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи, Вип. 26, 3–15.

Антонюк, Т. Д. (2013). Міжнародне співробітництво та інтеграція у галузі освіти як важливий фактор конкурентоспроможності української освітньої системи. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Історичні науки, Вип. 21, 149–155. Режим доступу http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoai_2013_21_26 (дата звернення: 19.05.2022).

Гальцова, О. Л., Дмитриченко М. І. (2019). Міжнародна співпраця України з країнами Європи в галузі освіти. Причорноморські економічні студії, Вип. 44, 21–26. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2019_44_6 (дата звернення: 19.05.2022).

Державна служба якості освіти України (2022). Міжнародне співробітництво. Режим доступу: https://sqe.gov.ua/diyalnist/mizhnarodne-spivrobitnictvo/.

Лазебна Л. О. (2018). Нова українська школа – основа національної освітньої реформи. Актуальні проблеми освітнього процесу в контексті європейського вибору України : зб. мат. Всеукр. кр. столу. Київ : КНУБА.

Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція «Нової української школи». Режим доступу https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2017/10/rozd_1_/ Oglyad.pdf (дата звернення: 12.05.2022).

Міністерство освіти і науки України (2022). Співпраця з міжнародними організаціями. Режим доступу https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/diyalnist/mizhnarodna-dilnist/spivpracya-z-mizhnarodnimi-organizaciyami (дата звернення: 10.05.2022).

Програма підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» (2022). Режим доступу: https://www.schools-for-democracy.org/ (дата звернення: 19.05.2022).

Про освіту. № 2145-VIII § розд. ІІ ст. 12 (2017). Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 19.05.2022).

Про повну загальну середню освіту. № 463-ІХ (2020). Режим доступу https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 9.05.2022).

«Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» від 18 грудня 2006 року. (2006). Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС). Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975 (дата звернення: 10.05.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

РАТУШНЯК, Н., & СИНЮК, Н. (2022). МІЖНАРОДНА СПІВПРАЦЯ УКРАЇНИ ЯК ЧИННИК РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТНІХ РЕФОРМ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ (НА ПРИКЛАДІ ПРОГРАМИ ПІДТРИМКИ ОСВІТНІХ РЕФОРМ В УКРАЇНІ «ДЕМОКРАТИЧНА ШКОЛА»). Comparative Professional Pedagogy, 12(1), 110–117. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-12