INTERNATIONAL COOPERATION OF UKRAINE AS A FACTOR IN IMPLEMENTING EDUCATION REFORMS IN SECONDARY SCHOOL (WITH REFERENCE TO THE “DEMOCRATIC SCHOOL” PROGRAM THAT SUPPORTS EDUCATION REFORMS IN UKRAINE)
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(1)-12Keywords:
general secondary education, international cooperation, innovative development, strategic priority, European educational space, integration, mobility, competitivenessAbstract
The article highlights the role of international cooperation in the implementation of education reforms in Ukraine. Particular attention has been paid to the importance of improving this aspect as an essential factor in integrating the national education system into the global educational space and increasing its competitiveness in the market of educational services.
Based on the model of the Democratic School Program, which has become a support to education reform in Ukraine, such areas of cooperation as the development of the National Standards for Primary and Basic Secondary Education, teacher advanced training via online resources, facilitated courses, and democratization of educational institutions in Ukraine have been studied. The Democratic School Development Tool was created to democratize the school. It aims to help examine and describe the existing school situation; to identify and openly discuss achievements as well as problems and challenges; to define possible development options; to monitor and evaluate the changes achieved; and to promote the establishment of democratic practices in schools. Furthermore, the cooperation of the State Service of Education Quality of Ukraine and the European Wergeland Center will improve the quality of education and training activities, help implement a democratic framework for the functioning of education in Ukraine, as well as develop and implement standards and recommendations for the organization of the National Quality Assurance System for general secondary education institutions.
It has been concluded that the international cooperation of Ukraine in education supports the development and implementation of education reforms, while participation of general secondary education institutions in international programs and projects integrates Ukraine into the global educational space. Developing international contacts by concluding agreements and implementing joint projects will enhance cooperation with the world's leading countries in the field of education, improving existing partnerships and forging new ones.
References
Андрущенко, В. П. (2011). Основні характеристики Європейської університетської освіти та можливості їх реалізації в системі освіти України. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи, Вип. 26, 3–15.
Антонюк, Т. Д. (2013). Міжнародне співробітництво та інтеграція у галузі освіти як важливий фактор конкурентоспроможності української освітньої системи. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Історичні науки, Вип. 21, 149–155. Режим доступу http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nznuoai_2013_21_26 (дата звернення: 19.05.2022).
Гальцова, О. Л., Дмитриченко М. І. (2019). Міжнародна співпраця України з країнами Європи в галузі освіти. Причорноморські економічні студії, Вип. 44, 21–26. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/bses_2019_44_6 (дата звернення: 19.05.2022).
Державна служба якості освіти України (2022). Міжнародне співробітництво. Режим доступу: https://sqe.gov.ua/diyalnist/mizhnarodne-spivrobitnictvo/.
Лазебна Л. О. (2018). Нова українська школа – основа національної освітньої реформи. Актуальні проблеми освітнього процесу в контексті європейського вибору України : зб. мат. Всеукр. кр. столу. Київ : КНУБА.
Міністерство освіти і науки України. (2016). Концепція «Нової української школи». Режим доступу https://base.kristti.com.ua/wp-content/uploads/2017/10/rozd_1_/ Oglyad.pdf (дата звернення: 12.05.2022).
Міністерство освіти і науки України (2022). Співпраця з міжнародними організаціями. Режим доступу https://mon.gov.ua/ua/ministerstvo/diyalnist/mizhnarodna-dilnist/spivpracya-z-mizhnarodnimi-organizaciyami (дата звернення: 10.05.2022).
Програма підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» (2022). Режим доступу: https://www.schools-for-democracy.org/ (дата звернення: 19.05.2022).
Про освіту. № 2145-VIII § розд. ІІ ст. 12 (2017). Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 19.05.2022).
Про повну загальну середню освіту. № 463-ІХ (2020). Режим доступу https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text (дата звернення: 9.05.2022).
«Про основні компетенції для навчання протягом усього життя» від 18 грудня 2006 року. (2006). Рекомендація 2006/962/ЄС Європейського Парламенту та Ради (ЄС). Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975 (дата звернення: 10.05.2022).