ДИДАКТИЧНО-ДЕМОКРАТИЧНА ПАРАДИГМА НАВЧАННЯ ХОРЕОГРАФІЇ У БРИТАНСЬКОМУ ДОСВІДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(2)-7

Ключові слова:

професійна підготовка, Велика Британія, дидактично-демократична модель, хореографічне мистецтво, хореограф, навчання, методика

Анотація

Стаття присвячена розкриттю дидактичних особливостей професійної підготовки хореографів у досвіді Великої Британії. З’ясовано, що британські педагоги беруть до уваги нові теорії синтезу музичного й танцювального мистецтва, танцювальної та цифрової педагогіки, хореографії, спорту. Охарактеризовано «дидактично-демократичну модель» («didactic-democratic spectrum») навчання, яка визнана новою парадигмою навчання хореографічного мистецтва, що ґрунтована на соціально-мистецьких взаєминах між хореографом і виконавцем (нові ролі хореографа й виконавця: «експерт – виконавець», «постановник – транслятор», «фасилітатор – творець», «співавтор – співвиконавець», «художник – оповідач» та ін.). Обґрунтовано, що дидактичний складник охоплює навчання хореографії на засадах принципу «навчи показуючи» («teaching by showing»), а демократичний – процес навчання на основі співпраці, партнерської взаємодії («collaborative dance learning»). Встановлено, що «дидактичний» концепт стосується не лише навчального елемента «навчання через показ», але й розвитку навичок учіння. «Демократичний» концепт відображений в соціальному характері танцю, відтінках демократичної рівності в танці на засадах партнерства й толерантності. Представлено механізм поетапної реалізації й змістове наповнення дидактично-демократичної моделі навчання хореографії. Модель сприяє посиленню взаємозв’язку теоретичного й практичного навчання на основі фасилітації, незалежної експертизи навчання хореографії, демократичного стилю викладання, урахування особистого досвіду студента та викладача, рефлексії й саморегуляції, принципів соціальної взаємодії, збалансованому підходу до викладання хореографії. Встановлено, що для формування хореографічних навичок у різних стилях танцю в британській дидактиці орієнтуються на теорію конструктивізму, яку інтерпретовано до педагогічної теорії «педагогіка танцювальної нотації» («dance notation pedagogy»), що в поєднанні з таксономією Блума допомагає окреслити мотиви, бажання, інтереси в професійній діяльності загалом та щодо вибраного стилю танцю. Зроблено висновок, що британська система хореографічної освіти ґрунтується на засадах «авторських шкіл», хореографічного аматорства, свободи вибору, свободи творчості й імпровізації, соціального та танцювального лідерства.

Посилання

Brodie, J. A., & Lobel, E. E. (2008). More than just a mirror image: the visual system and other modes of learning and performing dance. Journal of Dance Education, 8 (1), 23–31.

Bunker, J., Pakes, A., & Rowell, B. (Eds.). (2013). Thinking through dance: the philosophy of dance performance and practices. Hampshire: Dance Books Ltd.

Butterworth, J. (2004). Teaching choreography in higher education: a process continuum model. Research in Dance Education, 5 (1), 45–67.

Butterworth, J., & Wildschut, L. (2018). Contemporary choreography: a critical reader. London: Taylor and Francis.

Heiland, T. (2018). Taxonomies of learning outcomes using dance notation: cognitive, knowledge dimension, affective, conative, and psychomotor. Dance: Current Selected Research, 9 (August). Retrieved from https://journals.udel.edu/dance/article/ view/19.

Millar, B. (2019). Choreography: a focus on facilitation  Dr Joanne Butterworth and Lucy Nicholson. UCLanDANCE, Media Factory. Retrieved from: https://www.labanguild.org.uk/wp-content/uploads/2020/06/ChoreographyFocusFacilita-tion.pdf.

Nicholson, L. (2008). Return to the body: an approach to working with those in disconnect. Retrieved from: http://dancercitizen.org/issue-8/lucy-nicholson/.

Smith-Autard, J. (2003). The essential relationship between pedagogy and technology in enhancing the teaching of dance form. Research in Dance Education, 4, 151–169.

Teaching Dance in an Online World Workshop with Amy Robertson. (2020). Retrieved from: https://www.dancebase.co.uk/professional/how-to-teach-dance-in-an-online-world-a-guide-1711.

The Holistic Dance Teacher. (2020). Collection of resources. Retrieved from: https://shannondoolingdances.com/resources/.

Warburton, E. C. (2004). Knowing what it takes: the effect of perceived learner advantages on dance teachers’ use of critical-thinking activities. Research in Dance Education, 5 (1), 69–82.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

БІДЮК, Д. (2022). ДИДАКТИЧНО-ДЕМОКРАТИЧНА ПАРАДИГМА НАВЧАННЯ ХОРЕОГРАФІЇ У БРИТАНСЬКОМУ ДОСВІДІ. Comparative Professional Pedagogy, 12(2), 64–73. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(2)-7