TEACHERS’ PROFESSIONAL IDENTITY FOR INCLUSIVE EDUCATION: AUSTRALIAN AND UKRAINIAN APPROACHES

Автор(и)

  • NATALIIA AVSHENIUK Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the NAES of Ukraine
  • NATALIYA SEMINIKHYNA Taras Shevchenko National University of Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(2)-1

Ключові слова:

професійна ідентичність вчителя, інклюзивна освіта, різноманітне освітнє середовище, професійні стандарти вчителя, інклюзивна компетентність вчителя, Австралія, Україна

Анотація

Стаття присвячена аналізу професійних стандартів вчителів в Австралії та Україні з метою розкриття сутності та ролі інклюзивної компетентності як важливої складової якісної професійної ідентичності вчителя. Це дослідження має на меті вивчити та порівняти сучасну політику та практику в обох країнах, щоб пояснити, чому соціальна справедливість є таким важливим елементом у підготовці кваліфікованих учителів і має вирішальне значення для підвищення якості навчання. Згідно з дослідженням, якісне навчання для інклюзивної освіти в Австралії, як і в Україні, вже давно є гостро актуальним національним питанням – предметом занепокоєння політиків, законодавців, ЗМІ та суспільства. Порівняльний аналіз дозволяє співставити український і австралійський контексти розвитку інклюзивної освіти, розглянувши професійні стандарти вчителів та політичні документи, які вплинули на її якість. Аналіз теоретичних і практичних досягнень Австралії у визначенні професійних компетентностей та особистісних характеристик вчителів, здатних успішно працювати в умовах інклюзивної школи, дозволив авторам окреслити сприятливі шляхи підвищення рівня підготовки вчителів та популяризації інклюзивної освіти в Україні. Результати дослідження можуть мати широке застосування для покращення якості шкільної та педагогічної освіти в Україні.

Посилання

Australian Bureau of Statistics. (2018). Disability, Ageing and Carers, Australia: Summary of Findings. Retrieved from: https://www.abs.gov.au/statistics/ health/disability/disability-ageing-and-carers-australia-summary-findings/latest-release

Australian Curriculum Assessment and Reporting Authority. (2015). Student Diversity. Retrieved from: http://www.acara.edu.au/curriculum/student_diversity/student_/ diversity.html

Australia Institute for Teaching and School Leadership (AITSL). (2012). Australian professional standards for principals. Retrieved from http://www.aitsl./ edu.au/school-leaders/australian-professional-standard-for-principals/australian- professional-standard-for-principals.html

Ball, S.J., Maguire, M. & Braun, A. (2012). How schools do policy: Policy enactments in secondary schools. London: Routledge.

Berlach, R. & Chambers, D. (2011). Interpreting inclusivity: an endeavor of significant proportions. International Journal of Inclusive Education, 15, 529-539. DOI: 10.1080/1360311090315930

Boethel, M. (2003). Diversity: School, family, and community connections. Annual synthesis 2003. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.

Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J., & Hofman, W. H.

(2011). Profiling teachers’ sense of professional identity. Educational Studies, 37 (5), 593–608.

Commonwealth Government of Australia. (1992). Disability Discrimination Act. Canberra, Australia. Retrieved from: https://www.legislation.gov.au/Details/ C2016C00763

Commonwealth Government of Australia. (1992). Disability Discrimination Act. Canberra, Australia: Author. Council of Australian Governments (COAG). National Disability Strategy 2010-2020. Retrieved from: https://www.dss.gov.au/sites/default/ files/documents/05_2012/national_disability_strategy_2010_2020.pdf

Kontseptsiia rozvytku pedahohichnoi osvity. (2018). Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/npa/ pro-zatverdzhennya-koncepciyi-rozvitku-pedagogichnoyi-osviti

Konventsiia pro prava liudei z invalidnistiu. (2004). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/995_g71#Text

Konventsiia pro prava dytyny. (1989). Retrieved from: https://zakon.rada./ gov.ua/laws/show/995_021#Text

Council of Australian Governments (COAG). (2011). National Disability Strategy 2010-2020. Retrieved from: https://www.dss.gov.au/sites/default/files/documents/ 05_2012/ national_disability_strategy_2 010_2020.pdf

Department of Education, Employment and Workplace Relations. (2005). Report on the Review of Disability Standards for Education 2005. Canberra: Commonwealth of Australia.

Department of Education, Employment and Workplace Relations. (2012). Report on the Review of Disability Standards for Education. Canberra: Commonwealth of

Australia.

General Assembly, Concluding Special Session on Children, Adopts Outcome Document. (2002). A World Fit for Children. Retrieved from: https://www.un.org/press/en/ 2002/ga10022.doc.htm

Hall, S. et al. (2020). Young willing and able: youth survey disability report, Australia, Sydney. https://www.missionaustralia.com.au/publications/youth-survey/1610- young-willing-and-able-youth-survey-disability-report-2019

Laura Alfrey, Justen O’Connor & Ruth Jeanes. (2017). Teachers as policy actors: co-creating and enacting critical inquiry in secondary health and physical education. Physical Education and Sport Pedagogy.107-120.

Zakon pro osvitu Ukrainy. (2017). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text

Zakon pro vyshchu osvitu Ukrainy. (2014). Retrieved from: https://zakon.rada./ gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Zakon pro povnu zagalnu seredniu osvitu Ukrainy. (2019). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Ministerial Council on Education, Employment, Training and Youth Affairs. (2008). Melbourne declaration for educational goals for young Australians. Retrieved from HTTP:// www.mceecdya.edu.au/mceecdya/melbourne_declaration,25979.html

Ministerial Council on Education, Employment, Training and Youth Affairs. (2006). The Adelaide Declaration on National Goals for Schooling in the Twenty-First Century. Canberra, Australia.

Ministerstvo osvity Ukrainy. (2020). Statystychni dani MON Ukrainy. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ua/statistichni-dani

NDIS. (2013). National Disability Insurance Scheme Act 2013. Retrieved from: https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Bills_Legislation/Bills_Search_/Results/ Result?bId=r4946

New Ukrainian School. (2016). Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi osvity. Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Book- ENG.pdf

Pro zatverdzhennya Kontseptsiyi inklyuzyvnoyi osvity. (2010). Retrieved from: https://mon.gov.ua/ ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo- navchannya

Pro zatverdzhennia Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram. (2019). Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0880-19#Text

United Nations General Assembly. (2006). Convention on the Rights of Persons with Disabilities, United Nations, Treaty Series vol. 999 p. art 27(1)

Profesiinyi standart za profesiiamy. (2020). Vchytel pochatkovykh klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Vchytel zahalnoi serednoi osvity. Vchytel pochatkovykh klasiv. Retrieved from: https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&isSpecial=/ True&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. (2015). Retrieved from: https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/ 2015/11/ESG_2015.pdf

Stephen J. Ball, Meg Maguire, Annette Braun & Kate Hoskins (2011). Policy subjects and policy actors in schools: some necessary but insufficient analyses, Discourse:

Studies in the Cultural Politics of Education 32:4, 611-624.

Torraco R. (2005). Writing integrative literature reviews: Guidelines and examples. Human Resources Development Review, 4, 356–367.

Watt, H. M. G. & Richardson, P. W. (Guest Eds.). (2008). ‘Motivation for Teaching’. Learning and Instruction, 18(5).

WHO. (2007). International classification of functioning, disability and health: children & youth version: ICF-CY. Retrieved from: https://apps.who.int/iris/bitstream/ handle/10665/ 43737/9789241547321_eng.pdf?sequence=1

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-02

Як цитувати

AVSHENIUK, N., & SEMINIKHYNA, N. (2021). TEACHERS’ PROFESSIONAL IDENTITY FOR INCLUSIVE EDUCATION: AUSTRALIAN AND UKRAINIAN APPROACHES. Comparative Professional Pedagogy, 11(2), 6–19. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(2)-1