A BRIEF OVERVIEW OF THE CHINESE EDUCATION SYSTEM
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(2)-2Ключові слова:
освіта, КНР, дошкільна та початкова освіта, середня освіта, освіта дітей з особливими потребами, вища освіта, професійна освіта, освіта дорослих, освітні проєкти, «гаокао»Анотація
Стаття пропонує огляд структури та основних напрямів розвитку системи освіти КНР. З’ясовано, що перехідний період перетворень в освітній галузі Китаю здійснюється під гаслом «Повернутися обличчям у бік модернізації, до зовнішнього світу та майбутнього», де системні реформи прокладають шлях завдяки виваженому політичному курсу держави щодо пошуку особливого «китайського шляху» розвитку освіти. Проаналізовано види освіти в КНР та умови їх здобуття, зокрема: дошкільна, початкова, середня, вища освіта. Розглянуто структуру професійної освіти (початкова, середня, вища професійна освіта і професійне навчання). Описано особливості та форми навчання дітей з особливими потребами, як важливої складової базової освіти. Зосереджено увагу на умовах організації вищої та післядипломної освіти в Китаї (бакалавр, магістр, доктор). Схарактеризовано спеціалізовані проєкти та комплексні плани в освітній галузі, спрямовані на реформування та підвищення статусу освіти у КНР, зокрема «Проєкт 211» та
«Проєкт 985». Окреслено основні напрями Плану модернізації освіти до 2035 року, робота над багатьма цілями та завданнями яких розпочалася у 2019 та на початку 2020 року, незважаючи на пандемію COVID-19. Окрему увагу приділено заходам, які запроваджено китайським урядом для підтримки системи освіти під час пандемії COVID-19, зокрема удосконаленню навчального процесу та консолідації зусиль всіх зацікавлених сторін в умовах глобальної кризи. Окреслено суперечливі питання та проблеми, які мають місце в освітній галузі КНР, зокрема реформування системи забезпечення якості освіти та переформатування шляхів здобуття освіти в приватних закладах освіти.
Посилання
Australian Government. (2020). China’s education modernisation plan towards 2035. Retrieved from https://internationaleducation.gov.au/international-network/china/Policy/ Updates-China/Pages/China's-education-modernisation-plan-towards-2035-.aspx
Australian Government. (2021). Updated advice from CSCSE Qualifications obtained partially and wholly online during COVID-19 to be verified. Retrieved from https://internationaleducation.gov.au/news/latest-news/Pages/Updated%20advice%20from/
%20CSCSE%20-%20Qualific%E2%80%8B%E2%80%8Bations%20obtained%20partially/
%20and%20wholly%20online%20during%20COVID-19%20to%20be%20verified.aspx
Education Law of the People’s Republic of China (2015 Amendment). (2015). Retrieved from http://www.ilo.org/dyn/natlex/docs/ELECTRONIC/77000/108047/F-1371255659/ CHN77000%20Eng.pdf
Implementation Plan for Accelerating Education Modernisation (2018-2022).
(2019). Retrieved from http://www.gov.cn/zhengce/2019-02/23/content_5367988.htm
The Ministry of Education of the People’s Republic of China. (1995). Project 211. Retrieved from http://www.moe.gov.cn/s78/A22/xwb_left/moe_843/tnull_33122.html
The Ministry of Education of the People’s Republic of China. (1998). Project 985. Retrieved from http://www.moe.gov.cn/s78/A22/xwb_left/moe_843/201112/t20111230/
_128828.html
Wikipedia. (2022). Double First-Class University Plan. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/Double_First_Class_University_Plan
Xiaohuan, S. (2002). Obrazovanie v Kitae – reformy i novshestva [Education in China: reforms and innovations]. Vziato s https://www.twirpx.com/file/1708749/grant/.
Xinji, T. (1991). Izbrannyye trudy ob obrazovanii [Selected writings on education]. Beijing: Narodnoe obrazovanii.
Xulan, Zh. (2008). Razvitiye i politicheskiy kurs obrazovaniya Kitaya na protyazhenii 30 let [Development and political course of China’s education for the next 30 years]. Beijing: Obshchestvenno-nauchnaya literatura.
Yan Pei, H. (1985). Sobraniye izbrannykh sochineniy po obrazovaniyu gospodina Khuan Yanpeya [Collected writings on education of Huang Yan Pei]. Shan Hai: Prosveshchenie.
Yun, Zh. (2017). Kto boitsya bolshogo zlogo drakona? Pochemu v Kitaye luchshaya (i khudshaya) sistema obrazovaniya v mire [Who is afraid of the big evil dragon? Why does China have the best (and worst) education system in the world?]. Moscow: Economics University Press.
Zhaoming, Ch. (2010). Vysshaya srednyaya shkola Kitaya v usloviyakh sovremennykh reform obrazovaniya [A higher secondary school in China in the context of
current education reforms]. (PhD thesis). Chernyshevsky Transbaikal State University of Humanities and Pedagogy, Chita.
Zhengo, Y. (1998). Sovremennaya pedagogika [Pedagogy today]. Beijing: Nauka i obrazovanie.
Zhu, Y. (2021). Istoriya pedagogicheskoy mysli v Kitaye v Novoye i Noveysheye vremya [The history of pedagogical thought in China in Modern and Contemporary Times]. Moscow: Shans.
Zhong Jin, H. (2020). Kitayskiy put razvitiya fundamentalnogo obrazovaniya
[A Chinese way of developing fundamental education]. Saint-Petersburg: Nestor-Istoriya.