PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS IN FORMAL AND NON-FORMAL EDUCATION: UKRAINIAN AND FOREIGN CONTEXTS

Автор(и)

  • MYROSLAVA VOVK Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education, NAES of Ukraine
  • OLHA HODATSKA Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education, NAES of Ukraine
  • OKSANA VENHRYNIUK Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education, NAES of Ukraine
  • MARIIA BRONITSKA Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education, NAES of Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(2)-3

Ключові слова:

неперервна педагогічна освіта, професійний розвиток учителя, формальна освіта, неформальна освіта, зарубіжний досвід, Україна

Анотація

У статті узагальнено український і зарубіжний досвід професійного розвитку вчителів в умовах формальної і неформальної освіти. З’ясовано, що нині в Україні у сфері неперервного професійного розвитку вчителя спостерігаються тенденції законодавчо-нормативного врегулювання процесу підвищення кваліфікації в умовах як формального, так і неформального навчання, розширення спектру можливостей для неперервного професійного удосконалення в дистанційному форматі; матеріальне заохочення вчителів за результатами проходження сертифікації, стажування, підвищення кваліфікації, участі у проєктній діяльності; спрямованість на регулярний розвиток професійних компетентностей учителів, зокрема цифрової, інформаційно-комунікативної, інноваційної; розроблення професійних стандартів учителів тощо. Узагальнення зарубіжного досвіду формального і неформального навчання педагогів уможливило виокремити цінні освітні практики, а також визначити перспективи удосконалення професійного розвитку педагогів-практиків: ступенева траєкторія професійного розвитку вчителя, що сприяє збільшенню заробітної плати та поширенню різних соціальних пільг; грантова підтримка держави; урахування регіонального контексту під час підвищення кваліфікації (зокрема, потреб окремих шкіл); створення відповідних дослідних майданчиків на базі шкіл; заохочення молодих педагогів до участі у проектній діяльності; підготовка учителів-наставників, що забезпечують педагогічний супровід студентів під час практики, а також молодих учителів в університетах, у центрах шкільної практичної підготовки вчителів; створення диверсифікованих програм професійного розвитку, різних за тривалістю, формою навчання; фінансове заохочення за результатами підвищення кваліфікації, стажування; обов’язкова сертифікація для підтвердження учительської ліцензії; заснування і партнерська взаємодія у межах діяльності асоціацій учителів, а також організацій типу Регіональної співдружності шкіл і університетів, комітетів професійного розвитку педагогів у регіонах; активізація неформального навчання у дистанційному й очному форматі; створення віртуальних платформ, центрів методичного супроводу за окремими дисциплінами (мовні, математичні, природничі тощо) у взаємодії з науковими інституціями та університетами тощо.

Посилання

Avsheniuk, N. M. (Ed.), Hodlevska, K. V., Diachenko, L. M., Kotun, K. V., Marusynets, M. M., Ohiienko, O. I., Postryhach, N. O. & Pylynskyi, Ya. M. (2018). Neperervna pedahohichna osvita v zarubizhnykh krainakh: informatsiino-analitychni materialy [Continuing teacher education in foreign countries: informational and analytical materials]. Kyiv: “DKS Centre”.

Deiaki pytannia pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohichnykh i naukovo- pedahohichnykh pratsivnykiv [Some issues of teaching and research staff professional development]. № 800. (2019).

Diyalnist uchyteliv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv [Activities of secondary schools teachers]. (2017). Doslidzhennia startovykh umov reformuvannia zahalnoi serednoi osvity v konteksti navchalnoi diialnosti vchyteliv. Instytut osvitnoi analityky [Research on initial conditions fpr reforming general secondary education in the context of teachers’ instructional activity. The Institute of Educational Analytics]. Vziato z https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/Diyalnist-uchiteliv-zagalnoosvitnih- navchalnih-zakladiv_2017.pdf

Diachenko, L. M., Marusynets, M. M., Paziura, N. V., Postryhach, N. O., & Pylynskyi, Ya. M. (2016). Tendentsii profesiinoho rozvytku vchyteliv u krainakh Yevropeiskoho Soiuzu i Spoluchenykh Shtatakh Ameryky [Trends in teacher professional development in the EU and the USA]. Kyiv: Ivan Ziaziun Institute of Pedagogical and Adult Education of the NAES of Ukraine.

Education at a Glance 2009: OECD Indicators (2009). Glossary. Paris: OECD Publications. Retrieved from http://www.oecd.org./document.

Instytut osvitnoi analityky [The Institute of Educational Analytics]. (2020). Vziato z https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2020/06/Diyalnist-uchiteliv-zagalnoosvitnih-/ navchalnih-zakladiv_2017.pdf).

International Standard Classification of Education. ISCED UNESCO. (1997). Retrieved from https://www.uis.unesco.org/en/pub/pub.

Kovalchuk, V. (2016). Profesiinyi rozvytok vchyteliv: zarubizhnyi dosvid [Professional teacher development: foreign experience]. Vziato z http://education- ua.org/ua/porivnyalna-pedagogika/485-profesijnij-rozvitok-uchiteliv-zarubizhnij-dosvid

Luhovyi, V., & Nychkalo, N. (Eds.). (2010). Svitovyi dosvid profesionalizatsii osvity: kontseptualni zasady i praktychna realizatsiia [World experience of education professionalization; conceptual principles and practical implementation]. Materialy metodolohichnoho seminaru “Bezperervna profesiina osvita v konteksti yevropeiskoi intehratsii: teoriia, dosvid, prohnoz: zbirnyk naukovykh prats” [Proceedings of the methodological seminar on continuing professional education in the context of European integration: theory, experience, forecast]. Kyiv: Pedagogical thought.

Mukan, N.V. (2019). Standarty profesiinoho rozvytku pedahohiv v SShA [Standards of teacher professional development in the USA]. Vziato z http://nvd./luguniv.edu.ua/archiv/NN1/r4/07mnvrps.pdf.

Nychkalo, N., Lukianova, L., & Khomych, L. (2021). Profesiina pidhotovka vchytelia: ukrainski realii, zarubizhnyi dosvid: naukovo-analitychna dopovid [Teacher training: Ukrainian conditions, foreign experience: a scientific and analytical report]. Kyiv: Yurko Lyubchenko Publishing House.

Pro osvitu [On education]. № 2145-VIII. (2017).

Pro Tsentry profesiinoho rozvytku pedahoha. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [On the Centers of teacher professional development. The Ministry of Education and Science of Ukraine]. (2020). Vziato z https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-centri-profe/ sijnogo-rozvitku-pedagogichnih-pracivnikiv.

Pro vyshchu osvitu [On higher education]. № 1556-VII. (2014).

Vovk, M. P., Sultanova, L. Yu., Filipchuk, N. O., Solomakha, S. O., & Hryshchenko, Yu. V (2020). Navchannia doroslykh v umovakh formalnoi i neformalnoi osvity: teoriia i praktyka [Adult learning in formal and non-formal education: theory and practice]. Kropyvnytskyi: Imeks-LTD.

Vozniuk, O. V. (2012). Profesiinyi rozvytok pedahoha u Polshchi ta providnykh krainakh svitu [Teacher professional development in Poland and leading countries of the world]. Vziato z http://library.zu.edu.ua/doc/polonistyka/9/Up_/2012_9_21.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-02

Як цитувати

VOVK, M., HODATSKA, O., VENHRYNIUK, O., & BRONITSKA, M. (2021). PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS IN FORMAL AND NON-FORMAL EDUCATION: UKRAINIAN AND FOREIGN CONTEXTS. Comparative Professional Pedagogy, 11(2), 30–40. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2021-11(2)-3