ОСВІТА ДЛЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ: ВПРОВАДЖЕННЯ ДОСВІДУ ТА ПРАКТИКИ ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇН
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-5Ключові слова:
освіта для сталого розвитку (ОСР), європейські країни, компетентності сталого розвитку, вища освіта, трансформаційні зміни, УкраїнаАнотація
У статті представлено аналіз досвіду провідних європейських країн у реалізації концепції Освіти для сталого розвитку (ОСР). Вивчено офіційні документи, які лежать в основі цієї концепції, охарактеризовано праці провідних науковців і педагогів, що стосуються проблематики ОCР. З’ясовано, що така освіта забезпечує студентів належною підготовкою до майбутньої суспільно корисної й відповідальної професійної та особистісної діяльності. Концепція ОСР вимагає від вищої освіти зміни системи професійної підготовки та навчального процесу – вони мають базуватися на компетентнісному підході. У результаті такого підходу в студентів формуються компетентності сталого розвитку. Це дає їм змогу впроваджувати цінності сталого розвитку та оволодівати складними навичками, необхідними для здійснення діяльності, яка відновлює і підтримує життєздатність екосистеми, забезпечує якість освіти та життя в цілому і формує бачення сталого майбутнього. Основним документом, який є основою для розвитку компетентностей сталого розвитку студентів у системі вищої освіти європейських країн, є «GreenComp – Європейська рамка компетентностей у сфері сталого розвитку», яка включає 4 галузі та 12 компетентностей, які разом складають основу ОСР.
У статті окреслено різні шляхи впровадження трансформаційних змін в освітній процес і діяльність ЗВО з урахуванням концепції сталого розвитку. Наголошується, що університети повинні впроваджувати ОСР на основі принципу коннективізму. У статті описані конкретні приклади застосування цього принципу. До них відносяться Urban Living Labs, що є різновидом колаборації, спрямованої на реалізацію спільних проєктів у сфері міського розвитку та покращення інфраструктури, та Academic Consultancy Training (навчально-консультативна підготовка) для студентів магістратури, у рамках якої вони співпрацюють зі студентами інших освітніх програм (спеціальностей) та стейкхолдерами для проведення міждисциплінарних досліджень та навчання. З метою окреслення шляхів використання європейського досвіду у країнах, що розвиваються, а саме в Україні, охарактеризовано її відповідні офіційні документи стосовно ОСР, узагальнено та описано діяльність українських ЗВО щодо реалізації концепції ОСР (на прикладі Хмельницького національного університету). У результаті дослідження підготовлено низку рекомендацій щодо перспектив впровадження ОСР в системі вищої освіти країн, що розвиваються, з урахуванням досвіду європейських країн.
Посилання
Bianchi, G., Pisiotis, U., & Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp – The European sustainability competence framework. Publications Office of the European Union, Luxembourg.
Chambers, J. M., Hille Ris Lambers, R., & Nel, J. L. (2020). 71 Visions on our role in social-environmental transformative change. Wageningen University & Research.
GreenComp: the European sustainability competence framework (2022). Retrieved from https://hei-prometheus.eu/greencomp-the-european-sustainability-competence-/ framework/
Intelektualnyi miks: mizhnarodni ekonomichni vidnosyny: stalyi rozvytok I didzitalizatsia [Intellectual Mix: International Economic Relations: Sustainable Development and Digitalization] (2023). Annual international scientific and practical conference of young scientists and students. Retrieved from: https://khmnu.edu.ua/ shhorichna-mizhnarodna-naukovo-praktychna-konferencziya-molodyh-vchenyh-i-studentiv-/ intelektualnyj-miks-mizhnarodni-ekonomichni-vidnosyny-stalyj-rozvytok-ta-didzhytalizacziya/
Pacis, M. & VanWynsberghe, R. (2020). Key sustainability competencies for education for sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21, no. 3, 575–592. http://dx.doi.org/10.1108/ijshe-12-2018-0234.
Polityka rivnosti Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Equality Policy of Khmelnytskyi National University]. Khmelnytskyi, 2020. Retrieved from: https://khmnu.edu.ua/wp-content/uploads/gep.pdf
Problemy staloho rozvytku Khmelnytskoyi oblasti [Problems of sustainable development in Khmelnytskyi region] (2019). Round table of Khmelnytskyi National University. Retrieved from: http://ecolog.khnu.km.ua/2019/04/25/problemy-stalogo-zbalansovanogo-rozvytku-hmelnytskoyi-oblasti/).
Siemens, G. (2005). Connectivism: Learning as network-creation. American Society for Professional Development. Retrieved from: www.astd.org/LC/2005/1105_/ seimens.htm
United Nations (2022). Department of Economic and Social Affairs Sustainable Development. Retrieved from https://sdgs.un.org/goals
Urban Living Lab Centre, 2023. Retrieved from https://www.living-lab.center/
Wals, A. (2020). The role of universities in co-creating transitions towards sustainability. Wageningen University and Reseach. Retrieved from: https://panopto.abo.fi/ Panopto/Pages/Viewer.aspx?id=f76e63c3-7d87-4c6e-a3f5-add600944d68