ПРОФЕСІЙНА РОЛЬ ВЧИТЕЛЯ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ІНТЕГРАЦІЙНОЇ ОСВІТИ З ХАРЧУВАННЯ ТА ЗДОРОВ'Я УЧНІВ У ШКОЛАХ НОРВЕГІЇ

Автор(и)

  • КИРИЛ КОТУН Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України https://orcid.org/0000-0002-3661-6689

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-7

Ключові слова:

Норвегія, вчителі, освітній предмет «Їжа та здоров’я», шкільна програма, предметно-специфічна освіта вчителів

Анотація

Стаття присвячена аналізу ролі вчителя у забезпеченні здорового харчування та збереження здоров’я учнів у загальноосвітніх школах Норвегії. Особливу увагу приділено аналізу досліджень з викладання шкільного предмету «Їжа та здоров’я» у Скандинавських країнах, зокрема в Норвегії. Констатовано, що цей предмет відіграє ключову роль у формуванні здорових життєвих звичок учнів, розвиваючи не лише базові знання про харчування та фізичну активність, а й вміння критично мислити щодо вибору продуктів та розуміння впливу харчування на здоров’я. Обґрунтовано, що особливого значення набуває професійний розвиток вчителів, які викладають цей предмет, адже компетентність педагогів стає вирішальною для підготовки майбутнього покоління до життя у гармонії з природою і власним здоров’ям. Підвищення кваліфікації, ознайомлення з останніми дослідженнями та розвиток практичних навичок є ключовими для досягнення цієї мети. Виявлено, що важливість інтеграції предмету «Їжа та здоров’я» у шкільну програму підкреслюється не лише вимогами до освіти вчителів, а й необхідністю адаптації освітніх програм до сучасних умов. Результати досліджень вказують на зростаючу потребу у кваліфікованих вчителях з предметно-специфічною освітою, що становить важливий напрям для подальшого професійного розвитку педагогів у цій галузі. З’ясовано, що вчителі з предметно-специфічною освітою з предмету «Їжа та здоров’я» відчувають, що вони більш якісно виконують свою роботу, є більш задоволені викладанням, а також більше працюють над оновленням змісту предмета «Їжа та здоров’я», аніж вчителі без формальної освіти з цього напряму. Враховуючи важливість предметно-специфічної освіти вчителів для якісного викладання предмету «Їжа та здоров’я», з 2020 року в Норвегії введено магістерську спеціалізацію з напряму «Їжа та здоров’я» як частину основної педагогічної підготовки вчителів. Зроблено висновок, що як і залучення уваги до важливості здорового харчування та розвиток відповідних навичок в учнів, так і професійний розвиток учителів у цьому напрямі може не лише сприяти покращенню здоров’я нації, але й слугувати прикладом для інших країн.

 

Посилання

Afshin, A. & Collaborators, G. D. (2019). Health effects of dietary risks in 195 countrites, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2017. Lancet, 393(10184), 1958–1972. Retrieved from https://doi.org/10.1016/s0140-6736(19)30041-8

Ask, A. S., Aarek, I., Helland, M. H., Sandvik, C., & Aadland, E. K. (2020). The Challenge of Teaching Food and Health in the First Four Years of Primary School in Norway. JISTE, 24 (1), 10.

Askeland, N., Skjelbred, D., Aamotsbakken, B., & Maagerø, E. (2017). Norsk lærebokhistorie [Норвезький підручник історії]. Scandinavian University Press (In Norwegian).

Craigie, A. M., Lake, A. A., Kelly, S. A., Adamson, A. J., & Mathers, J. C. (2011). Tracking of obesity-related behaviours from childhood to adulthood: A systematic review. Maturitas, 70(3), 266-284. Retrieved from http://surl.li/qibpo

Espeland, M., Arnesen, T. E., Grønsdal, I. A., Holthe, A., Sømoe, K., Wergedahl, H., & Aadland, H. (2013). Skolefagundersøkelsen 2011. Praktiske og estetiske fag på barnetrinnet i norsk grunnskole. [Опитування шкільних предметів 2011. Практичні та естетичні предмети на початковому рівні в норвезькій початковій та неповній середній школі]. Режим доступу http://surl.li/qibnz

Hansen, L. B., Myhre, J. B., Johansen, A. M. W., Paulsen, M. M., & Andersen, L. F. (2015). UNGKOST 3 Landsomfattende kostholdsundersøkelse blant elever i 4. og 8. klasse i Norge [ДІЄТА МОЛОДІ 3. Загальнонаціональне дослідження дієти серед учнів 4- і 8-х класів у Норвегії]. N. I. o. P. Health. Режим доступу http://surl.li/qibpa

Ludvigsen, S. (2015). The School of the Future Renewal of subjects and competences. Official Norwegian Reports NOU Issue. N. M. o. E. a. Research. Retrieved from http://surl.li/qibor

Sælensminde, K., Johansson, L., & Helleve, A. (2016). Samfunnsmessige gevinster av å følge kostrådene [Суспільні переваги дотримання правил харчування]. Режим доступу http://surl.li/qiboe (In Norwegian)

Statistics Norway (2019). Pupils in primary and lower secondary school. Retrieved from https://www.ssb.no/en/utdanning/statistikker/utgrs

The Norwegian Directorate for Education and Training. (2019b). Læreplan i mat og helse [Навчальна програма з харчування та здоров'я]. Режим доступу http://surl.li/qibom (In Norwegian)

Torheim, L., Løvhaug, A., Huseby, C., Terragni, L., Henjum, S., & Roos, G. (2020). Sunnere matomgivelser i Norge. Vurdering av gjeldende politikk og anbefalinger for videre innsats [Здоровіше середовище харчування в Норвегії. Оцінка поточної політики та рекомендації щодо подальших зусиль]. Food-EPI 2020. O. storby/ universitetet. Режим доступу http://surl.li/qibpe

Vik, F. N., Beinert, C., Palojoki, P., Hillesund, E. R., Engeset, D., Ask, A. S., Åbacka, G. & Øverby, N. C. (2020). Differences in formal education among Norwegian Home Economics teachers. Journal of the International Society for Teacher Education, 24 (2), 45–59.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

КОТУН, К. (2023). ПРОФЕСІЙНА РОЛЬ ВЧИТЕЛЯ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ІНТЕГРАЦІЙНОЇ ОСВІТИ З ХАРЧУВАННЯ ТА ЗДОРОВ’Я УЧНІВ У ШКОЛАХ НОРВЕГІЇ. Comparative Professional Pedagogy, 13(2), 62–68. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-7