ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕГРОВАНИХ МАГІСТЕРСЬКИХ ПРОГРАМ ФАРМАЦІЇ (MPharm) В УНІВЕРСИТЕТАХ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-8

Ключові слова:

магістерська програма, Велика Британія, фармацевт, фармацевтичні школи, професійна підготовка, кваліфікаційні дескриптори, освітні програми, клінічна фармація, магістр фармації

Анотація

Стаття присвячена вивченню особливостей інтегрованих магістерських програм підготовки фармацевтів (MPharm) в університетах Великої Британії.

З’ясовано, що фармацевтична освіта у Великій Британії готує студентів до отримання знань і навичок, необхідних для досягнення успіху в усіх потенційних напрямах кар’єри фармацевтів – громадській фармації, лікарняній фармації, промисловості, дослідницькій і науковій діяльності. Наголошено на необхідності врахування випереджувального та пропорційного підходів до формування змісту фармацевтичної освіти, а також використання ефективних технологій навчання, адаптованих до змін у професійний діяльності.

Встановлено, що освітня програма MPharm охоплює фундаментальну та прикладну науку, клінічну та професійну практику в контексті догляду за пацієнтами. Вона передбачає три основні блоки (біологічну науку та терапевтику, фармацевтичні науки та професійну практику), які забезпечуються річними модулями і втілюються в життя через взаємодію з реальними пацієнтами. Охарактеризовано суттєві відмінності між кваліфікаційними дескрипторами для ступенів бакалавра з відзнакою (HE3) та магістра (HE4) згідно з рамкою кваліфікацій вищої освіти Великої Британії.

Окреслено особливості інтегрованої магістерської програми MPharm (магістр фармації): комплексність програми; практична спрямованість; інтеграція теорії та практики; введення у професійну діяльність (можливість практикуватися в аптеці або інших фармацевтичних установах, де студенти отримують досвід роботи з пацієнтами та реаліями фармацевтичної практики); підготовка до реєстрації та отримання фармацевтичної ліцензії.

З’ясовано, що у програмах MPharm традиційний акцент з наукового елементу зміщений на заохочення до аптечної практики та клінічної фармації. У зв’язку з цим відбулося зміщення навчального балансу підготовки фармацевтів від чистих наук (хімія, біологія, фізіологія) до нових предметних галузей, які включають біотехнології, фармакоекономіку, фармаконагляд, критичну оцінку, управлінські навички.

Встановлено, що деякі фармацевтичні школи удосконалили свої бакалаврські програми, втіливши в підготовку фармацевтів ідеї самокерованого навчання, розширення індивідуальних можливостей студентів та реалізацію стратегії навчання впродовж життя.

 

Посилання

Dearing, R. (1997) Education in the Learning Society. Report of the National Committee (The Dearing Report). London, HMSO.

Department of Health (2001). Working together – learning together: a framework for lifelong Learning for the NHS. Retrieved from http://www.doh.gov.uk/ lifelonglearning/workingtogether.pdf (accessed 2023).

General Pharmaceutical Company (n.d). Strategic plan 2020-25: year four. Retrieved from https://www.pharmacyregulation.org/sites/default/files/document/gphc_/ strategic_plan_2020-25_year_four.pdf

General Pharmaceutical Company (n.d). Vision 2030 “Safe and effective pharmacy care at the heart of healthier communities”. Retrieved from https://www.pharmacyregulation.org/sites/default/files/document/gphc-vision-2030.pdf

Harris, M. (1996). Review of Postgraduate Education. Retrieved from http://www.hefce.ac.uk/pubs/hefce/1996/m14_96.htm (accessed 2023).

Parker, M. (1992). A non-prescriptive degree. Pharmaceutical Journal, 248–275.

Quality Assurance Agency (2020). Characteristics Statement. Master’s Degree. Retrieved from https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/quality-code/master's-degree-characteristics-/ statement.pdf?sfvrsn=6ca2f981_10 (accessed 2023).

Quality Assurance Agency for Higher Education (2002). Pharmacy Subject Benchmark Statements. Gloucester: Quality Assurance Agency for Higher Education. Retrieved from http://www.qaa.ac.uk/academicinfrastructure/benchmark/honours/ pharmacy./ asp (accessed 2023).

Quality Assurance Agency (2014). The framework for Higher Education Qualifications of UK Degree Awarding Bodies. Retrieved from https://www.qaa.ac.uk/ docs/qaa/quality-code/qualifications-frameworks.pdf (accessed 2023).

Royal Pharmaceutical Society of Great Britain. (2004). Making pharmacy education fit for the future. Retrieved from http://www.rpsgb.org/pdfs/

Sie, D., Bates, I., Aggarwal, R., & Borja-Lopetegi, A. (2003). An Analysis of the New UK Master of Pharmacy Degree Programme: Rhetoric and Reality. Pharmacy Education, 3, 169-175. 10.1080/1560221031000147557.

Sosabowski, M. & Gard, P. (2008). Pharmacy education in the United Kingdom. American Journal of Pharmacy Education, 72(6), 130.

The Dearing Report (1997). Higher Education in the learning society Main Report. London: Her Majesty's Stationery Office

The General Pharmaceutical Council (GPhC) (2023). Retrieved from https://www.pharmacyregulation.org/

Willis, S., Shann, P., & Hassell, K. (2006). Studying pharmacy: who, when, how, why? what next? A longitudinal cohort study of pharmacy careers. University of Manchester: Center for Pharmacy Workforce Studies.

Wilson, K., Jesson, J., Langley, C., Clarke, L., & Hatfield, K. (2008). MPharm programmes: where are we now? Royal Pharmaceutical Society of Great Britain. Retrieved from http://www.rpsgb.org/informationresources/downloadsocietypublications/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

ШУНКОВ, В., & РУДНІЧЕНКО, М. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕГРОВАНИХ МАГІСТЕРСЬКИХ ПРОГРАМ ФАРМАЦІЇ (MPharm) В УНІВЕРСИТЕТАХ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ. Comparative Professional Pedagogy, 13(2), 69–77. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-8