СВІТОВИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ УЧИТЕЛІВ ДО РОБОТИ З УЧНЯМИ-МІГРАНТАМИ: КРОС-КУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • МАРІЯ БІЛАН Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України https://orcid.org/0009-0008-8250-9092

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-14

Ключові слова:

підготовка учителів, світовий досвід, культурне різноманіття, учні-мігранти, освітні програми

Анотація

Статтю присвячено світовому досвіду підготовки учителів до роботи з учнями-мігрантами з урахуванням культурного різноманіття в класі. Здійснено огляд англомовної науково-педагогічної літератури, присвяченої підготовці учителя до роботи в поліетнічних класах учнів-мігрантів та визначено основні напрями наукових досліджень з цього питання: вивчення особливостей навчання учнів-мігрантів; аналіз викликів, що постають перед учителями у культурно різноманітних класах; розкриття позитивних змін у підготовці учителя до культурного різноманіття. Наведено визначення «культурного різноманіття» у документах ЮНЕСКО та визначено сутність терміну в контексті освіти як  належної взаємодії учителя з іншими співробітниками та учнями незалежно від їх етнічної приналежності, раси, статі, сексуальної орієнтації, віку, фізичних рис, соціально-економічного статусу та розумових здібностей. З’ясовано, що для ефективної роботи з учнями-мігрантами учитель має володіти загальними педагогічними уміннями та навичками (спілкування та слухання, креативність і вміння вирішувати проблеми), а також специфічними знаннями та навичками (культурної антропології, соціальної психології, когнітивного розвитку учнів, інтегрованого навчання змісту та мови, оволодіння другою мовою).

Проаналізовано та охарактеризовано за обраними критеріями (мета, цільова категорія, провайдери) деякі освітні програми, що готують учителів до роботи у поліетнічному середовищі. На основі результатів вивчення світового досвіду сформульовано низку рекомендацій для удосконалення підготовки вітчизняних учителів до роботи у крос-культурному середовищі. Вони передбачають включення окремих питань крос-культурної підготовки в наявні навчальні програми та курси; розроблення окремих освітніх програм підготовки учителів до роботи в поліетнічному середовищі класу; розроблення відповідного навчально-методичного забезпечення з крос-культурної підготовки; оптимальне поєднання теоретичної та практичної підготовки учителів; активне використання інноваційних методів та цифрових технологій в освітньому процесі.

Окреслено перспективи подальших наукових розвідок щодо порівняльних педагогічних досліджень освітніх політик держав, які надають притулок і підтримку мігрантам, а також дослідження програм професійного розвитку учителів, які працюють з учнями-мігрантами шкільного віку чи дорослими учнями.

 

Посилання

April D., D’Addio A. C., Kubacka, K., & Smith, W. (2018). Issues of Cultural Diversity, Migration, and Displacement in Teacher Education Programmes. Background Paper Prepared for the 2019 Global Education Monitoring Report. 64 p.

Armand, F. (2014). Linguistic diversity and initial and ongoing teachers' training: Quebec's experience. In M. Potvin, J. K., C. Borri-Anadon, B. Low, J. Larochelle-Audet, S. Stille & L. Stewart-Rose (Eds.), Equity, Inclusion and Culturally. Responsive Pedagogy: Training and Experience of Professional Educators in Ontario and Quebec, 2 (11), 33–45.

Bowser, A. (2008). Transforming teacher education to support multicultural technology pedagogy: an assessment of pre-service teachers’ beliefs about multiculturalism and diversity. https://doi.org/10.31274/rtd-180813-16918

Carr, N. (2016). Pre-service teachers teaching about and across cultures using digitial environments: the case of eTutor. Educational Media International, 53(2). https://doi.org/10.1080/09523987.2016.1211336

Dryden-Peterson, S. (2015). The educational experiences of refugee children in countries of first asylum. Washington, DC, Migration Policy Institute.

Education and Migration (2019). OECD Reviews of Migrant Education, The Road to Integration. Retrieved from https://www.oecd-ilibrary.org/sites/f972fa1e-en/index.html?itemId=/content/component/f972fa1e-en

European Commission. (2017). Preparing teachers for diversity: the role of initial teacher education. Luxembourg, Publications Office of the European Union https://doi.org/10.2766/061474

Forghani-Arani, N., Cerna, L., & Bannon, M. (2019). The lives of teachers in diverse classrooms. OECD Education Working Papers, 198. Paris, OECD Publishing https://dx.doi.org/10.1787/8c26fee5-en

Global Gateway for Teachers (2024). School of Education. Indiana University Bloomington. Retrieved from https://education.indiana.edu/programs/global-gateway/index.html

Kirkwood-Tucker, T. (2009). Visions in Global Education: The Globalization of Curriculum and Pedagogy in Teacher Education and Schools: Perspectives from Canada, Russia, and the United States. Peter Lang.

OECD. (2017). Proceedings from the Second Policy Forum: Teachers in Diverse Socities. Paris, OECD Publishing.

UNESCO. (2001). UNESCO Universal Declaration on Cultural Diversity. Paris. The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001271/127160m.pdf#page=10

UNHCR (2023). Global Trends Report. Retrieved from https://www.unhcr.org/ global-trends

University of Montréal. ELODIL (2024). Retrieved from http://www.elodil.com/

Yuan, H. (2018). Preparing teachers for diversity: A literature review and implications from community-based teacher education. Higher Education Studies, 8 (1), 9–17. https://doi.org/10.5539/hes.v8n1p9

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

БІЛАН, М. (2023). СВІТОВИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ УЧИТЕЛІВ ДО РОБОТИ З УЧНЯМИ-МІГРАНТАМИ: КРОС-КУЛЬТУРНИЙ АСПЕКТ. Comparative Professional Pedagogy, 13(2), 117–125. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-14