ВИКОРИСТАННЯ ПРЕДМЕТНО-МОВНОГО ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ (CLIL) У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ У ПРОВІДНИХ ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-8

Ключові слова:

іншомовна компетентність, предметно-мовне інтегроване навчання, педагог закладу професійної освіти, програма підготовки педагогів, європейські країни

Анотація

Виклики воєнного часу спонукають вітчизняних науковців до пошуку найбільш ефективних шляхів удосконалення професійної освіти, зокрема професійної підготовки майбутніх педагогів закладів професійної освіти. Вивчення провідного європейського досвіду щодо використання предметно-мовного інтегрованого навчання (далі - «CLIL») у професійній підготовці майбутніх педагогів закладів професійної освіти є науково виправданим і необхідним, адже у контексті глобалізаційних і, зокрема, євроінтеграційних процесів, майбутні фахівці повинні демонструвати високий рівень розвитку іншомовної компетентності й конкурентоспроможність на міжнародному ринку праці. Зокрема, зазначено, що провідні європейські країни (Німеччина, Нідерланди, Бельгія, Франція, Іспанія) активно впроваджують концептуальні аспекти СLIL у програми підготовки майбутніх педагогів закладів професійної освіти, однак змістовно-практичні особливості, як-от секторальність, стратегії та підходи, особливості оцінювання, матеріальне забезпечення, можуть відрізнятися. Визначено основні переваги та виклики використання CLIL у професійній підготовці майбутніх педагогів закладів професійної освіти. На основі провідного євпропейського досвіду обґрунтовано найбільш ефективні шляхи удосконалення професійної підготовки майбутніх педагогів закладів професійної освіти завдяки предметно-мовному інтегрованому навчанню, а саме розроблення інтегрованих освітніх програм, ефективне використання ресурсів, диференційоване навчання, систематичне оцінювання та зворотний зв’язок, рефлексивна практика. Відповідно, запропоновано рекомендації щодо покращення процесу професійної підготовки майбутніх педагогів закладів професійної освіти в Україні завдяки імлементації основних аспектів CLIL у зміст освітніх програм. З’ясовано, що таким чином майбутні педагоги професійно-технічної освіти зможуть ефективно використовувати CLIL для покращення як мовного, так і професійного навчання, краще готуючи своїх учнів до успіху на глобальному і мультикультурному ринку праці. Перспективи подальших досліджень полягають в аналізі змісту іншомовної підготовки майбутніх педагогів закладів професійної освіти у розвинених країнах.

Посилання

Banegas, D. L., & Zappa-Hollman, S. (2023). The Routledge Handbook of content and language integrated learning. Taylor & Francis.

Bentley, K. (2010). The TKT course CLIL module. Cambridge University Press.

Coyle, D., Hood, Ph., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge University Press.

EARLALL (2018). VET’s CLIL in the Netherlands. https://www.earlall.eu/wp-content/uploads/2019/06/VETsCLIL-NATIONAL-REPORT-Netherlands-ErasmusKA2-IO1.pdf

EARLALL (2019a). VET’s CLIL in Catalonia. https://www.earlall.eu/wp-content/uploads/2019/06/VETsCLIL-REGIONAL-REPORT-Catalonia-ErasmusKA2-IO1.pdf

EARLALL (2019b). VET’s CLIL in Flanders. https://www.earlall.eu/wp-content/uploads/2019/06/VETsCLIL-REGIONAL-REPORT-Flanders-ErasmusKA2-IO1.pdf

EARLALL (2021). Integrating CLIL in VET: Recommendations for education providers and policy makers. https://www.earlall.eu/wp-content/uploads/2021/07/FINAL-Report-CLIL-for-policy-makers-IO2.pdf

Fortanet-Gómez, I. (2013). CLIL in higher education: Towards a multilingual language policy. Channel View Publications.

Kováčiková, E. (2020). English for specific purposes in higher education through content and language integrated learning. Cambridge Scholars Publishing.

Lipková, M. (2019). CLIL principles in vocational technical education. Proceedings of the International Conference on Research in Humanities (pp. 1631). Diamond Scientific Publishing. https://www.doi.org/10.33422/icrh.2019.03.74

Llinares, A., Morton, T., & Whittaker, R. (2012). The roles of language in CLIL. Cambridge University Press.

Lo, Y. Y. (2020). Professional development of CLIL teachers. Springer Nature Singapore.

Mehisto, P., Marsh, D., Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Macmillan Education.

Wildeman, E., Koopman, M., & Beijaard, D. (2022). Fostering subject teachers’ integrated language teaching in technical vocational education: Results of a professional development program. Teaching and Teacher Education, 112, Article 103626. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103626

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30

Як цитувати

РОСКВАС, І. (2024). ВИКОРИСТАННЯ ПРЕДМЕТНО-МОВНОГО ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ (CLIL) У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ У ПРОВІДНИХ ЄВРОПЕЙСЬКИХ КРАЇНАХ. Comparative Professional Pedagogy, 14(1), 66–71. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-8