РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ В УКРАЇНІ ТА КРАЇНАХ ЄС: ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-9Ключові слова:
педагог професійного навчання, професійна компететність, Україна, Європейський Союз, професійний розвиток, міжнародне партнерство, порівняльний аналізАнотація
У статті порушено проблему розвитку професійної компетентності педагогів професійного навчання в Україні та країнах ЄС (Німеччині, Франції та Нідерландах). Проаналізовано загальні аспекти програм підготовки педагогів професійного навчання в Україні та обраних європейських країнах, зокрема їхній зміст, педагогічні методи та практики оцінювання. З’ясовано особливості інституційної підтримки професійного розвитку педагогів професійного навчання. Водночас у статті розглянуто мультирівневий спектр проблем, з якими стикаються педагоги професійного навчання в Україні та країнах ЄС. Відповідно, надано дієві практичні рекомендації, спрямовані на підвищення професійної компетентності педагогів професійного навчання в Україні та країнах ЄС. Серед цих рекомендацій варто виділити спільні наукові проєкти між установами з різних країн, які сприятимуть вирішенню актуальних проблем професійної (професійно-технічної) освіти. Крім того, міжнародні партнерства сприяють мобільності педагогів професійного навчання, дозволяючи їм здобути міжнародний досвід і набути нових навичок. Відтак, впровадження рекомендованих стратегій може суттєво вплинути на розвиток професійної компетентності педагогів професійного навчання в Україні та країнах ЄС. Стандартизація рамок компетентностей, розширення можливостей для професійного розвитку, сприяння галузевим партнерствам, інтеграція технологій, сприяння співпраці між країнами та адвокація політики та фінансування є важливими кроками до покращення якості професійної (професійно-технічної) освіти. Також у статті визначено напрями майбутніх перспективних досліджень за відповідною науковою проблематикою.
Посилання
Anyshchenko, T. (2019). Vprovadzhnennia innovatsiinykh tekhnolohii v suchasnyi urok vyrobnychoho navchannia [Implementing innovative technologies in industrial training lessons today]. In V. A. Kruchek et al., (Eds.), Proceedings of the All-Ukrainian Web-Conference on Relevant Issues of Professional Development among Vocational Training Instructors in Vocational Education Institutions (pp. 1214). The Institute of VET of the NAES of Ukraine.
Bastiaannet, H. (2017). Internationalization in senior secondary vocational education in the Netherlands. In K. Dempsey &L. T. Tran (Eds.), Internationalization in Vocational Education and Training: Transnational Perspectives (pp. 209228). Springer International Publishing.
Broad, J. H., & Lahiff, A. (2019). Capturing the elusive: how vocational teachers develop and sustain their expertise. In D. Guile & L. Unwin (Eds.), The Wiley Handbook of Vocational Education and Training (pp. 433454). Wiley.
Ecclestone, K. (2013). How to assess the vocational curriculum. Taylor & Francis.
Eliström, P.-E., & Kock, H. (2012). Competence development in the workplace: Concepts, strategies and effects. In K. Illeris (Ed.), International Perspectives on Competence Development: Developing Skills and Capabilities (pp. 3454). Taylor & Francis.
Guile, D. (2018). Work experience and VET: Insights from the connective typology and the recontextualization model. In G.-B. Wärvik, S. Choy & V. Lindberg (Eds.), Integration of Vocational Education and Training Experiences Purposes, Practices and Principles (pp. 4162). Springer Nature Singapore
Guthrie, H. (2010). Professional development in the vocational education and training workforce. National Centre for Vocational Education Research.
Hager, P. (2012). Towards a new paradigm of vocational learning. In Ch. Winch & L.Clarke (Eds.), Vocational Education: International Approaches, Developments and Systems (pp. 105117). Taylor & Francis.
Holstein, A., Prilop, Ch. N., Kleinknecht, M., & Weber, K. E. (2021). Innovative approaches for teacher professional development: Examples of blended, video- and coaching-based professional development programmes in Germany. In J. Chi-Kin Lee&T. Ehmke (Eds.), Quality in Teacher Education and Professional Development: Chinese and German Perspectives (pp. 287301). Taylor & Francis.
Isaacs, T., Zara, C., Herbert, G., Coombs, S.J., & Smith, C. (2013). Key Concepts in Educational Assessment. SAGE Publications.
Kaleja, K., & Egetenmeyer, R. (2017). Internationalization in European vocational education and training. In K. Dempsey &L. T. Tran (Eds.), Internationalization in Vocational Education and Training: Transnational Perspectives (pp. 6376). Springer International Publishing.
Kovalchuk, V. I., Maslich, S. V., & Movchan, L. H. (2023). Digitalization of vocational education under crisis conditions. Educational Technology Quarterly, 2023(1), 117. https://doi.org/10.55056/etq.49
Kryvolapchuk, M. V. (2014). Zarubizhnyi dosvid stanovlennia ta rozvytku profesiino-tekhnichnoi osvity [Exploring the development of vocational education in foreign countries]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, pedahohiky ta psykholohii [Current Issues in Public Administration, Pedagogyand Psychology], 1, 101104.
Lakalla, P., & Lakalla, S. (2019). Finnish vocational education and training in transition. In M. Paksuniemi & P. Keskitalo (Eds.), Introduction to the Finnish Educational System (pp. 1532). Brill.
Radkevych, V., Kravets, S., Herliand, T., Radkevych, O., & Kozak, A. (2021). Modern technologies in the development of professional competence in teachers from professional (vocational) education schools. Journal of Physics: Conference Series, 1840, Article 012041. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1840/1/012041
Rauner, F., Heinemann, L., Maurer, A., & Haasler, B. (2012). Competence development and assessment in TVET (COMET): Theoretical framework and empirical results. Springer Netherlands.
Tran, L.T., & Le, T. T. (2017). Teacher professional learning in international education: Practice and perspectives from the vocational education and training sector. Springer International Publishing.
Zhou, Q., Diao, J., Wang, Yu., Chen, M., Yang, Ch., Li, M., & Zhang, T. (2023). Strategies for developing TVET teachers’ professional competencies. In M. Li, Q. Zhou, X. Han & Y. Wang (Eds.), Handbook of Technical and Vocational Teacher Professional Development in the Digital Age (pp. 7590). Springer Nature Singapore.