РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ В УКРАЇНІ ТА КРАЇНАХ ЄС: ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-9

Ключові слова:

педагог професійного навчання, професійна компететність, Україна, Європейський Союз, професійний розвиток, міжнародне партнерство, порівняльний аналіз

Анотація

У статті порушено проблему розвитку професійної компетентності педагогів професійного навчання в Україні та країнах ЄС (Німеччині, Франції та Нідерландах). Проаналізовано загальні аспекти програм підготовки педагогів професійного навчання в Україні та обраних європейських країнах, зокрема їхній зміст, педагогічні методи та практики оцінювання. З’ясовано особливості інституційної підтримки професійного розвитку педагогів професійного навчання. Водночас у статті розглянуто мультирівневий спектр проблем, з якими стикаються педагоги професійного навчання в Україні та країнах ЄС. Відповідно, надано дієві практичні рекомендації, спрямовані на підвищення професійної компетентності педагогів професійного навчання в Україні та країнах ЄС. Серед цих рекомендацій варто виділити спільні наукові проєкти між установами з різних країн, які сприятимуть вирішенню актуальних проблем професійної (професійно-технічної) освіти. Крім того, міжнародні партнерства сприяють мобільності педагогів професійного навчання, дозволяючи їм здобути міжнародний досвід і набути нових навичок. Відтак, впровадження рекомендованих стратегій може суттєво вплинути на розвиток професійної компетентності педагогів професійного навчання в Україні та країнах ЄС. Стандартизація рамок компетентностей, розширення можливостей для професійного розвитку, сприяння галузевим партнерствам, інтеграція технологій, сприяння співпраці між країнами та адвокація політики та фінансування є важливими кроками до покращення якості професійної (професійно-технічної) освіти. Також у статті визначено напрями майбутніх перспективних досліджень за відповідною науковою проблематикою.

Посилання

Anyshchenko, T. (2019). Vprovadzhnennia innovatsiinykh tekhnolohii v suchasnyi urok vyrobnychoho navchannia [Implementing innovative technologies in industrial training lessons today]. In V. A. Kruchek et al., (Eds.), Proceedings of the All-Ukrainian Web-Conference on Relevant Issues of Professional Development among Vocational Training Instructors in Vocational Education Institutions (pp. 1214). The Institute of VET of the NAES of Ukraine.

Bastiaannet, H. (2017). Internationalization in senior secondary vocational education in the Netherlands. In K. Dempsey &L. T. Tran (Eds.), Internationalization in Vocational Education and Training: Transnational Perspectives (pp. 209228). Springer International Publishing.

Broad, J. H., & Lahiff, A. (2019). Capturing the elusive: how vocational teachers develop and sustain their expertise. In D. Guile & L. Unwin (Eds.), The Wiley Handbook of Vocational Education and Training (pp. 433454). Wiley.

Ecclestone, K. (2013). How to assess the vocational curriculum. Taylor & Francis.

Eliström, P.-E., & Kock, H. (2012). Competence development in the workplace: Concepts, strategies and effects. In K. Illeris (Ed.), International Perspectives on Competence Development: Developing Skills and Capabilities (pp. 3454). Taylor & Francis.

Guile, D. (2018). Work experience and VET: Insights from the connective typology and the recontextualization model. In G.-B. Wärvik, S. Choy & V. Lindberg (Eds.), Integration of Vocational Education and Training Experiences Purposes, Practices and Principles (pp. 4162). Springer Nature Singapore

Guthrie, H. (2010). Professional development in the vocational education and training workforce. National Centre for Vocational Education Research.

Hager, P. (2012). Towards a new paradigm of vocational learning. In Ch. Winch & L.Clarke (Eds.), Vocational Education: International Approaches, Developments and Systems (pp. 105117). Taylor & Francis.

Holstein, A., Prilop, Ch. N., Kleinknecht, M., & Weber, K. E. (2021). Innovative approaches for teacher professional development: Examples of blended, video- and coaching-based professional development programmes in Germany. In J. Chi-Kin Lee&T. Ehmke (Eds.), Quality in Teacher Education and Professional Development: Chinese and German Perspectives (pp. 287301). Taylor & Francis.

Isaacs, T., Zara, C., Herbert, G., Coombs, S.J., & Smith, C. (2013). Key Concepts in Educational Assessment. SAGE Publications.

Kaleja, K., & Egetenmeyer, R. (2017). Internationalization in European vocational education and training. In K. Dempsey &L. T. Tran (Eds.), Internationalization in Vocational Education and Training: Transnational Perspectives (pp. 6376). Springer International Publishing.

Kovalchuk, V. I., Maslich, S. V., & Movchan, L. H. (2023). Digitalization of vocational education under crisis conditions. Educational Technology Quarterly, 2023(1), 117. https://doi.org/10.55056/etq.49

Kryvolapchuk, M. V. (2014). Zarubizhnyi dosvid stanovlennia ta rozvytku profesiino-tekhnichnoi osvity [Exploring the development of vocational education in foreign countries]. Aktualni problemy derzhavnoho upravlinnia, pedahohiky ta psykholohii [Current Issues in Public Administration, Pedagogyand Psychology], 1, 101104.

Lakalla, P., & Lakalla, S. (2019). Finnish vocational education and training in transition. In M. Paksuniemi & P. Keskitalo (Eds.), Introduction to the Finnish Educational System (pp. 1532). Brill.

Radkevych, V., Kravets, S., Herliand, T., Radkevych, O., & Kozak, A. (2021). Modern technologies in the development of professional competence in teachers from professional (vocational) education schools. Journal of Physics: Conference Series, 1840, Article 012041. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1840/1/012041

Rauner, F., Heinemann, L., Maurer, A., & Haasler, B. (2012). Competence development and assessment in TVET (COMET): Theoretical framework and empirical results. Springer Netherlands.

Tran, L.T., & Le, T. T. (2017). Teacher professional learning in international education: Practice and perspectives from the vocational education and training sector. Springer International Publishing.

Zhou, Q., Diao, J., Wang, Yu., Chen, M., Yang, Ch., Li, M., & Zhang, T. (2023). Strategies for developing TVET teachers’ professional competencies. In M. Li, Q. Zhou, X. Han & Y. Wang (Eds.), Handbook of Technical and Vocational Teacher Professional Development in the Digital Age (pp. 7590). Springer Nature Singapore.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30

Як цитувати

ДРОЗІЧ, І. (2024). РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ В УКРАЇНІ ТА КРАЇНАХ ЄС: ЗАГАЛЬНІ АСПЕКТИ. Comparative Professional Pedagogy, 14(1), 72–79. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-9