ПРЕДМЕТНО-МОВНЕ ІНТЕГРОВАНЕ НАВЧАННЯ (CLIL): ДОСЛІДЖЕННЯ ЙОГО ЕФЕКТИВНОСТІ ТА ЗАСТОСУВАННЯ В ОСВІТІ В ЄВРОПІ ТА ЗА ЇЇ МЕЖАМИ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-10Ключові слова:
предметно-мовне інтегроване навчання (CLIL), вивчення мови, освітній контекст, освітні підходиАнотація
Предметно-мовне інтегроване навчання (CLIL) – це освітній підхід, який передбачає одночасне вивчення немовного предмета та іноземної мови, покращуючи як знання змісту, так і мовні навички. Виникнувши в Європі, CLIL фокусується на чотирьох концептах: зміст, комунікація, пізнання та культура, забезпечуючи збалансоване вивчення предмету та володіння мовою. Рада Європи підтримує впровадження CLIL у навчальний процес з метою сприяння багатомовності та підвищення якості навчальних програм. Це дослідження має на меті проаналізувати зарубіжний досвід застосування CLIL, дослідити його дидактичний потенціал та оцінити перспективи впровадження в Україні.
CLIL характеризується інтеграцією предметного змісту з вивченням мови, сприянням мовному розвитку через змістовні контексти та розвитком когнітивних навичок, таких як критичне мислення та розв’язання проблем. CLIL також сприяє культурній обізнаності та може бути адаптований до різних освітніх контекстів і рівнів володіння іноземною мовою. Встановлено, що для ефективного впровадження CLIL у навчальний процес необхідні кваліфіковані викладачі та відповідний матеріал.
Даний метод широко використовується у Європі, модель обирається відповідно до освітнього контексту. Успішні приклади включають двомовні школи в Угорщині та багаторічну практику в Болгарії. Визначено переваги впровадження CLIL у європейський навчальний процес: підвищення мотивації, контекстне вивчення мови, підготовку до глобалізації та покращення рівня володіння іноземною мовою. Крім того, CLIL сприяє поглибленню знань змісту поряд з мовними навичками, відкриває міжнародні можливості та поєднує мовні та змістовні заняття. Однак, серед недоліків слід згадати: нестача кваліфікованих викладачів, обмеженість ресурсів та великі розміри класів. Подолання цих викликів передбачає професійний розвиток, співпрацю, розробку матеріалів, поступову інтеграцію та використання технологій. Сформовано висновок, що CLIL сприяє покращенню мовних навичок та предметних знань, трансформуючи освітні підходи та покращуючи результати навчання.
Посилання
REFERENCES
Anggraini, N. S., Munir, A., & Purwati, O. (2023). The Implementation of CLIL at Primary School: Teacher’s Perspectives and Challenges. Edukasia, 4 (2). doi: 10.62775/edukasia.v4i2.381
Cenoz, J., Genesee, F., & Gorter, D. (2014). Critical Analysis of CLIL: Taking Stock and Looking Forward. Applied Linguistics, 35 (3), 243-262. doi: 10.1093/ applin/amt011
COM (2005). Communication from the Commission to the European Parliament and the Council: The European Indicator of Language Competence. Brussels http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2005:0356:FIN:en:PDF
Coyle, D. (2010). CLIL – a pedagogical approach from the European perspective. In N. Van Deusen-Scholl & N. H. Hornberger (Eds.), Encyclopedia of Language and Education: Vol. 4. Second and Foreign Language Education (pp. 97-111). Springer. doi: 10.1007/978-0-387-30424-3
Frank, S., & Schmid, S. (2023). The communicative CLIL classroom. doi: 10.1075/jicb.21015.fra
Gerdes, T. V., Celis, A., & Steele, A. J. (2016). Content and Language Integrated Learning (CLIL). Pedagogical Perspective, 1(2), 98-113. doi: 10.29329/ pedper.2022.493.3
Korbek, G., & Wolf, J. C. (2022). Putting CLIL into Practice in Different Educational Contexts; Italy, Spain, Turkey, and the Czech Republic. Pedagogical Perspective, 1(2), 98-113. doi: 10.29329/pedper.2022.493.3
Lancaster, N. K. (2016). CLIL in Action: Voices from the classroom. Language and Education, 30(4), 289-291. https://www.researchgate.net/publication/293814891_/ CLIL_in_Action_Voices_from_the_Classroom
Leleka, T. (2022). The use of CLIL methodology in English language teaching. Naukovì zapysky: seriia Pedahohichni nauky, 1(203), 85-88. doi: 10.36550/2415-7988-2022-1-203-85-88
Lopriore, L. (2020). Reframing teaching knowledge in Content and Language Integrated Learning (CLIL): A European perspective. Language Teaching Research, 24(1), 94-104. doi: 10.1177/1362168818777518
Mauricio, R., & Silva, H. (2024). CLIL Methodology as an Educational Approach to Support Productive Skills for EFL. Lecturas educación física y deportes. doi: 10.46642/efd.v29i311.7266
Muniroh, S., Widiati, U., & Sari, K. (2023). CLIL Models to Develop Students’ Communication Skills Based on Their Attitudes Toward Reading. KnE Social Sciences, 8(7). doi: 10.18502/kss.v8i7.13256
Papaja, K. (2023). Content and Language Integrated Learning (CLIL) in European Higher Education. Multidisciplinary Journal of School Education, 12(1), 23. doi: 10.35765/mjse.2023.1223.11
Prairat, E. (2023). Il CLIL con studenti universitari di livello linguistico avanzato [CLIL with university students of advanced linguistic level]. https://edizioni/ cafoscari.unive.it/media/pdf/books/978-88-6969-684-8/978-88-6969-684-8-ch-13.pdf
Shevchenko, I. V., & Kordyuk, O. M. (2018). Advantages of using CLIL methodology in the process of future English language teachers’ study in contemporary higher educational establishments of Ukraine. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (70), Issue 170. https://seanewdim.com/wp-content/uploads/ 2021/04/Advantages-of-using-CLIL-methodology-in-the-process-of-future-English-language-teachers-study-in-contemporary-I.-V.-Shevchenko-O.-M.-Kordyuk.pdf
Shymanovych, I. (2023). Metodyka CLIL u pedahohichnykh universytetakh Ukrainy: vyklyky ta perevahy [CLIL Methodology in Ukrainian Pedagogical Universities: Challenges and Benefits]. Naukovì zapiski Berdânsʹkogo deržavnogo pedagogìčnogo unìversitetu, 1(2), 424-432. doi: 10.31494/2412-9208-2023-1-2-424-432
Tokarchuk, V. A., & Shuba, Yu. A. (2022). CLIL methodology in teaching academic writing and integrity. Aktualʹni pytannia gumanìtarnyh nauk, 3(52), 224-231. doi: 10.24919/2308-4863/52-3-33