ВИКОРИСТАННЯ ДОСВІДУ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ В ПРОЦЕСІ РЕФОРМУВАННЯ ВИЩОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ТА ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • НАТАЛІЯ МАКОГОНЧУК Національна академія Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0001-7378-8917
  • ОЛЕКСАНДР КАЛМИКОВ Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0009-0008-5426-6986
  • ОЛЕКСАНДР СКОРЕНОК Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка https://orcid.org/0000-0002-5705-0469

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-16

Ключові слова:

вища освіта України та Великої Британії, заклади вищої освіти, здобувачі вищої освіти, вища професійна освіта, вища педагогічна освіта

Анотація

У статті проаналізовано досвід Великої Британії у галузі вищої професійної та педагогічної освіти. Висвітлено, що потребує змін структура вітчизняної вищої освіти взагалі і зміст професійної та педагогічної вищої освіти зокрема. Обґрунтовано, що завдання реформування вищої професійної та педагогічної освіти полягає в удосконаленні освітніх професійних програм, внесенні змін до навчальних планів.

Мета статті – розглянути та проаналізувати досвід Великої Британії в процесі реформування вітчизняної вищої професійної та педагогічної освіти.

З’ясовано, що досвід Великобританії у галузі вищої професійної та педагогічної освіти засвідчує потребу радикально перебудувати та модернізувати систему вищої професійної та педагогічної освіти України, а не вдосконалювати один чи кілька її пріоритетних напрямів. Вітчизняна вища освіта потребує змін у структурі вищої освіти взагалі та у змісті професійної та педагогічної вищої освіти зокрема. Необхідно змінити методи навчання в закладах вищої освіти та покращити фінансування вищої школи. Важливим елементом реформування вищої професійної та педагогічної освіти України має стати збільшення обсягу навантаження як обов’язкових, так і вибіркових освітніх компонентів (дисциплін) з професійної підготовки за рахунок зменшення кількості годин, відведених на загальноосвітні вибіркові компоненти (дисципліни). Методом привертання уваги до високого рівня навчання здобувачів вищої професійної та педагогічної освіти може стати зацікавленість їх в заробітній платі, стипендіях та грошових грантах, які отримуватимуть здобувачі при успішному навчанні на найвищому рівні. Головне завдання реформування вищої професійної та педагогічної освіти полягає в удосконаленні освітніх професійних програм, внесенні змін до навчальних планів, забезпеченні достатньої самостійної пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти.

Окреслено комплекс заходів стратегічного плану для реформування вищої професійної та педагогічної освіти: покращити фінансування закладів вищої освіти та на достатньому рівні забезпечити всі освітні заклади сучасним технічним обладнанням, зробити переорієнтацію освітніх професійних програм відповідно до вимог освітнього ринку, ввести нові дієві технології в освітній процес, підвищити зацікавленість здобувачів вищої професійної та педагогічної освіти у навчанні, провести актуальну перепідготовку професійних викладацьких кадрів, значно зменшити навчальне навантаження викладачів закладів вищої освіти.

Посилання

Брицький, П. (2011). Україна та український народ у поглядах англійських учених-мандрівників (ХУІІІ–XIX ст.). http://archive.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/ues/2011_/ 5_2/_Articles/25_Brytskyy.pdf.

Великобританія неухильно підтримуватиме вас (1995). Виступ Малькольма Рифкінда, Державного секретаря у закордонних справах Великобританії та в справах співдружності, в Українському інституті міжнародних відносин 4 вересня 1995 року. Політика і час, № 10, 10-16.

Договір про принципи відносин і співробітництво між Україною і Сполученим Королівством Великобританії та Північної Ірландії (1993). Політика і час, № 3, 72-75.

З нагоди проведення міжнародної конференції «Вища освіта в Україні: інтернаціоналізація, реформи, нововведення» (2012). 20-21 квітня 2012 року Київ, Україна. http//press.unian.net/ukr/press-5383.html.

Кищенко, Ю. В. (2004). Формування професійної майстерності вчителя в системі педагогічної освіти Англії та Уельсу: монографія. Херсон: ХДУ, 172 с.

Кремень, В. (2008). Освіта в контексті сучасних соціокультурних змін. Філософія освіти: наук. часопис, № 1-2 (7), 15-21.

Кузьмінський, А. І. (2009). Педагогіка у запитаннях і відповідях: словник педагогічних термінів. http://pidruchniki.vvs/pedagogika/slovnik_pedagogichnih_terminiv.

Прес-конференція з нагоди проведення міжнародної конференції на тему: «Вища освіта в Україні: інтернаціоналізація, реформи, нововведення». (2012). 20-21 квітня 2012, Київ, Україна. Режим доступу: http://nauka.in.ua/news/education/article_/ detail/7705.

Сайт Британської Ради в Україні (2024). http://www.britishco-uncil.org.ua/ about/british-councli-ukrainc.

Свіжевська, С. А. (2023). Шляхи акредитації в Україні: революція та еволюція. http://nmu.org.ua/ua/content/infrastructure/struchiral_divisions/science_met_dep/statti_akr/akred_v_Ukraine.php.

Соколова, А. В. (2008). Професійна підготовка вчителя у системі педагогічної освіти Англії і Шотландії: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Одеса.

Шевчук, О. О. (2014). Становлення системи педагогічної освіти в Україні та Англії. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, Вип. 115, 265-269.

Advisory Group on Citizenship (1998). Education for citizenship and teaching of democracy in schools. London: Qualifications and Curriculum Authority.

ATCDE (1971). The Professional Education of Teachers. London: ATCDE.

Bonnett, M. (1996). «New» Era Values and the Teacher-Pupil Relationship as a Form of the Poetic. British Journal of Educational Siuuies, Vol. 44, № 1, 23.

Gillard, D. (2012). Education in England: a brief history. www.dg./ dial.pipex.com/history.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30

Як цитувати

МАКОГОНЧУК, Н., КАЛМИКОВ, О., & СКОРЕНОК, О. (2024). ВИКОРИСТАННЯ ДОСВІДУ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ В ПРОЦЕСІ РЕФОРМУВАННЯ ВИЩОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ТА ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ. Comparative Professional Pedagogy, 14(1), 134–142. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-16