GENESIS OF SOCIOCULTURAL COMPETENCE DEVELOPMENT AS A PEDAGOGICAL ISSUE IN UKRAINE AND POLAND
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(1)-11Keywords:
competent, competence, competency, sociocultural, sociocultural competence, competency paradigm, genesisAbstract
The article provides an analysis of Ukrainian and Polish scientific works, which highlight the formation and development of sociocultural competence as a pedagogical issue, which is a key component of the competence paradigm in Ukraine and Poland in late 20th – early 21st century. The essence of the concepts and constructs of «competent», «competence», «socio-cultural competence» is analyzed. Competence is the qualities of a person that help them to practically use acquired knowledge, abilities and skills and to apply them in specific life circumstances. In modern psychological and pedagogical literature it is implemented in the context of several scientific approaches, in particular, communicative, sociocultural, activity, contextual and informational. Initially, the notion of «sociocultural competence» was coined by J. Cummins, a Canadian scientist in the field of applied linguistics.
According to modern Ukrainian and Polish researchers, sociocultural competence reveals the integrative intercultural qualities of the individual, which are acquired, assimilated and implemented by pedagogical activity in a multicultural environment. The circle of Ukrainian and Polish scientists who studied the issues of the competence paradigm is outlined.
The components in the structure of sociocultural competence are singled out. The article presents periodization in the development of sociocultural competence as a pedagogical phenomenon in Poland in late 20th – early 21st century, which was elaborated by L. Smirnova, who carried out an analysis of the historical prerequisites and reforms of higher education system in Poland.
In the second half of the 20th century, under the influence of social, political and cultural changes in Poland and Ukraine, a sociocultural component was considered a basis of professional education, and in early 21st century, sociocultural competence was reconsidered and became a mandatory key component of modern education. The process of forming sociocultural competence in Ukraine and Poland is analyzed.
References
Айзікова, Л. (2000). Соціокультурна підготовка вчителя в умовах формування загальноєвропейського культурного простору. Сучасні технології викладання іноземних мов у професійній підготовці фахівців, 298–308.
Бондар, Т. (2020). Ґенеза поняття «соціокультурна компетентність». Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 24–30. Режим доступу http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2020/71/part_1/5.pdf.
Великий тлумачний словник сучасної української мови (2009). Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун».
Закон України «Про освіту» № 2145-VIII (2017). Режим доступу: https://base.kristti.com.ua/?p=5895 (дата звернення 15.06.2023).
Лозова, В. (2002). Формування педагогічної компетентності викладачів вищих навчальних закладів. Педагогічна підготовка викладачів вищих навчальних закладів, 3–8.
Подлевська, Н. В. (2018). Соціокультурна компетенція як складник комунікативної компетентності. Славістичні студії: лінгвістика, літературознавство, дидактика : зб. наук. праць. Вип. 5, 185–191.
Рогульська, О. (2022). Розвиток соціокультурної компетентності учнів старших класів на уроках англійської мови. Світ мов і мови світу: зб. матеріалів V Міжнародної наук.-практ. студ. конф., 235–236.
Смірнова, Л. (2010). Соціокультурна компетентність структурі підготовки учителів іноземної мови в Польщі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня к-та пед. наук. Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка.
Теоретико-методологічні засади формування іншомовної соціокультурної компетенції студентів нефілологічних спеціальностей. Режим доступу https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/monograf/14/4.pdf (дата звернення 20.06.2023).
Цицюра К. (2019). Соціокультурна компетентність майбутніх бакалаврів з бізнес-економіки. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, № 17, 62–69.
Шехавцова С. (2011). Сутність соціокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови у контексті компетентнісного підходу. Науковий вісник Донбасу, № 2. Режим доступу http://nbuv.gov.ua/j-pdf/nvd_2011_2_25.pdf (дата звернення: 19.06.2023).
Kompetencje kluczowe w nowoczesnej szkole [Ключові компетентності в сучасній школі]. Режим доступу http://www.covena.com.pl/nauczyciel/matenaly/index./ htm (дата звернення 21.06.2023).