SPECIFICS OF TEACHER TRAINIG FOR SPECIALZED FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN UKRAINE AND ABROAD
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(1)-14Keywords:
Great Britain, Chile, El Paso, foreign language, specialized teaching, professional training of teachers, student-centeredness, competence approach, concept of New Ukrainian School, professional competenceAbstract
The article examines the specifics of teacher training for specialized foreign language teaching in Ukraine and foreign countries. It is established that in the context of globalization and integration processes and the introduction of the New Ukrainian School concept into the educational system, the needs related to foreign language teaching have changed. This applies to specialized schools particularly, because the transition to specialized training is one of the vital components for the implementation of the new requirements. Thus, the content of education is focused on the implementation of competence and personal approaches in education, and a foreign language teacher is expected to fulfill new roles as a mediator, facilitator and mentor.
It is found that in the case of Great Britain, future foreign language teachers can obtain qualifications both in institutions of higher education and by means of specialized courses or postgraduate education in the field of pedagogy. The specifics of professional training of future foreign language teachers in other countries are studied. Tendencies and models of teacher training in El Paso are analyzed and the requirements for the activities of graduates of the pedagogical specialties of the University of Texas are determined. The skills and competencies that should be developed in the future teachers of Chilean universities are studied and grouped. Strategies for training foreign language teachers in Great Britain are analyzed. Specifics of the external form of education and factors of its effectiveness for the preparation of teachers to work in a specialized school are studied.
The process of preparation for specialized training of Ukrainian teachers of foreign languages is analyzed. The principles that underlie the preparation of teachers for work in specialized schools are outlined. Prospects of creating a special program for professional training of future teachers are studied.
As a result of the analysis, it is determined that a complex approach with a combination of traditional and modern forms and methods of teaching prevails in the preparation of future teachers for specialized teaching abroad. Ukrainian tendencies were compared to the foreign ones and it is found that modern domestic scientists are inclined to the foreign ideas. However, the training strategy needs further research and implementation of more ideas from positive foreign experience.
References
Дмітренко, Н. Є. (2014). Формування методичної компетенції вчителя іноземної мови в умовах профілізації старшої школи. Матеріали міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Теоретичні та методичні засади особистісно-професійного розвитку майбутнього вчителя», 177–179. Вінниця. Режим доступу http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/handle/787878787/1233.
Зєня, Л. Я. (2010). Концептуальна модель системи професійно-методичної підготовки вчителя до профільно орієнтованого навчання іноземної мови у старшій школі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Збірник наукових праць, Випуск № 6(59), 175-184.
Козаченко, І. В. (2016). Підготовка вчителів іноземних мов у Великій Британії. Позитивний досвід для України. Лінгвістичні дослідження: Зб. наук. праць ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, Вип. 42, 197-205.
Никитюк, С. І. (2014). Засвоєння позитивного досвіду Великої Британії у системі заочної підготовки вчителів іноземних мов. Збірник наукових праць. Педагогічна освіта: теорія і практика, Випуск 17 (2), 93–98.
Новий закон України «Про освіту» (2016). Нова українська школа. Ключові новації в освіті. Режим доступу https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/BOOKLETTE_INFO-ZAKON-2018_PRESS.pdf.
Нова українська школа. Концепція Нової української школи (2016). Концептуальні засади реформування середньої школи від 27.10.2016. Режим доступу https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Якименко, П. В. (2019) Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до профільного навчання старшокласників: дефінітивний аналіз. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Випуск 71, Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 278–282.
Natalicio, Diana (2000). The Future of Teacher Preparation: Two Experts Share Their Thoughts. Retrieved from https://www.edutopia.org/future-teacher-preparation.
Ramírez-Montoya, M.S., Andrade-Vargas, L., Rivera-Rogel, D., Portuguez-Castro, M. (2021). Trends for the Future of Education Programs for Professional Development. Sustainability, 13, 72–74. Retrieved from https://doi.org/10.3390/ su13137244.
Swain, Rachel (2022). Routes into Teaching. Prospects. Retrieved from https://www.prospects.ac.uk/jobs-and-work-experience/job-sectors/teacher-training-and-education/routes-into-teaching.