THE QUALIMETRY IN THE MANAGEMENT OF MARKETING COMMUNICATIONS OF THE INSTITUTION OF GENERAL SECONDARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(1)-16

Keywords:

management, qualimetry, institution of general secondary education, factor-criterion submodel, system, marketing, marketing communications

Abstract

The article describes the system of qualitative factor-criterion submodels in the management of marketing communications of a general secondary education institution. The specified factor-criterion submodels are considered from the standpoint of the tools of modern educational marketing science.

In modern pedagogical theory and practice, measuring and evaluating the quality of the educational process becomes one of the key problems that has received the status of an independent scientific direction - pedagogical qualimetry. The development of the education quality assessment system is aimed at the implementation of qualitative monitoring of education and the qualitative measurement of its main components: curricula and training programs of disciplines, educational content, educational technologies, pedagogical personnel, and finally - educational results. The relevance of the problem of education quality measurement is determined by a number of objective factors, among which the following should be highlighted: the global and intensive introduction of modern information technologies into the educational process, the focus of professional education on a new learning outcome. 

The article can be useful for heads of institutions of general secondary education, relevant employees of governing bodies in the field of education, institutions of the postgraduate pedagogical education system. We consider the mastering at least one of the qualitative methods will help arm managers with a unique and effective tool for evaluating the results achieved and successfully solve both partial tasks of a measurement nature and the strategic task of improving the quality of education in general.

References

Abyzova, L., Babenko, O., Nestorenko, T., Reshetova, I., Semeniuk, M., Shevchenko, O. (2017). Educational management in Ukraine: the place of displaced universities. Sustainable Development Goals: The 2030 Agenda & Does environmental diplomacy reflect new challenges regarding climate change? Workshop 8.11.2017. University of Economics in Bratislava. Available at: https://cutt.ly/SYcVUXq (access mode: 20.02.2023).

Havrylenko, N. (2022). An analytical support methodology for transformational processes. In: Digital Technologies in the Contemporary Economy. Vilnius: Mykolas Romeris University. 186-197. Available at: https://cutt.ly/e86kkxU (access mode: 22.02.2023).

Kovachov, S., Nestorenko, T., Bohdanov, I., Suchikova, Y. (2022). Crisis management during the implementation of scientific projects on critical technologies during the war: the experience of a displaced university. Zeszyty Naukowe WST, №15. 131-142. Available at: http://www.wydawnictwo.wst.pl/uploads/files/4b18743782d21a8f937de399e8362d1e.pdf (access mode: 21.02.2023).

Nestorenko, T., Ostenda, A., Kravchyk, Yu., Nestorenko, O. (2022). Entrepreneurship and universities: a place of academic business incubators. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. Volume 7. № 1. 63-71. Available at: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-1-7 (access mode: 25.02.2023).

Ostenda, A., Istominam, D., Kravchenko, N., Alekseeva, G., Nestorenko, T., Horbatiuk, L. (2022). Rola narzędzi ICT w organizacji procesu informowania studentów podczas kwarantanny. Zeszyty Naukowe WST. № 14, 109-126. Available at: https://doi.org/10.54264/0037 (access mode: 25.02.2023).

Азгальдов, Г., Райхман, Э. (1972). О квалиметрии. М.: Издательство стандартов.

Ануфрієва, О. (2005). Використання кваліметрії для оцінки якості освіти. Гуманітарний вісник Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету Григорія Сковороди: наук.-теорет. зб., 16–18.

Дмитренко, Г.А. (ред.) (2016). Кваліметрія в управлінні: гуманістичний контекст : навч. посіб. К. : Видавництво «Аграрна освіта».

Єльникова, Г. (2011). Технологія адаптивного управління персоналом організації. Професійна педагогіка. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. № 1, 8-14. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvipto_2011_1_4 (дата звернення: 19.02.2023).

Король, І. В. (укл.) (2017). Маркетингові комунікації: навчально-методичний посібник. Умань : ВПЦ «Візаві».

Мартинович, Н.О., Горник, В.Г., Бойченко, Е.Б. (2021). Маркетингові дослідження: навчальний посібник. Київ: «Видавництво Людмила».

Олйник, В., Протасова, Н. (ред.) (2011). Освітній менеджмент в умовах змін: навчальний посібник. Луганськ: СПД Рєзніков В. С.

Рябова, З. (2018). Кваліметричний підхід до оцінювання якості надання освітніх послуг. Адаптивне управління: теорія і практика. Педагогіка. Вип. 5. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/adupped_2018_5_10 (дата звернення: 20.02.2023).

Циба, В. (2002). Математичні основи соціологічних досліджень: кваліметричний підхід. Київ.

Published

2023-05-25

How to Cite

BORSUK, D. (2023). THE QUALIMETRY IN THE MANAGEMENT OF MARKETING COMMUNICATIONS OF THE INSTITUTION OF GENERAL SECONDARY EDUCATION. Comparative Professional Pedagogy, 13(1), 132–139. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(1)-16