КОНЦЕПТУАЛЬНІ ІДЕЇ ТА ОРІЄНТИРИ ПІВНІЧНОАМЕРИКАНСЬКОЇ МОДЕЛІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-3

Ключові слова:

США, освіта дорослих, лібералізм, біхевіоризм, гуманізм, моделі освіти

Анотація

У статті розкриваються концептуальні ідеї та орієнтири північноамериканської моделі освіти дорослих. Доведено, що північноамериканська модель освіти дорослих функціонує на засадах лібералізму, прогресивізму, біхевіоризму, гуманізму, радикалізму, конструктивізму. Лібералізм має античні корені та передбачає, що людина є основним джерелом прогресу у суспільстві. Відповідно, важливим є забезпечення права кожної людини на отримання доступу до освітніх послуг незалежно від соціального статусу. Виокремлено основні принципи ліберальної освіти, а саме розвиток особистості відповідно до цілей ліберальної освіти античних часів – освіта громадян, які здатні бути активними учасниками демократичного суспільства. Доведено, що неформальна освіта дорослих має бути сфокусована на розвитку інтелектуальних здібностей, має бути доступною для всіх верств населення, а зміст освіти має відповідати освітнім потребам здобувачів освіти. З’ясовано, що історичні корені філософії прогресивізму пов’язані з прогресивним політичним рухом у суспільстві та освітою. Прогресивізм базується на взаємодії між освітою та суспільством та емпіричною теорією демократизації освіти. Доведено, що біхевіоризм, засновником якого є Джон Вотсон, з’явився у США на початку ХХ століття. Підтримуючи теорію Павлова про рефлекси, його послідовники – Дж. Вотсон, Б.Скінер, Е. Торндайк – досліджували особистість як сукупність поведінкових реакції на стимули з оточуючого середовища. Визначено, що ціллю освіти дорослих є модифікація поведінки особистості. Доведено, що на противагу біхевіоризму, представники гуманізму (Дж. Браун, М. Ноулз, К. Роджерс) вважали людину незалежною, активною, відкритою до змін та самоактуалізації. Акцентовано увагу, що прихильники радикалізму, який базується на анархізмі та марксизмі, дотримувались думки, що освіта, а особливо освіта дорослих, є важливим механізмом досягнення радикальних змін у суспільстві. Визначено соціальну роль неформальної освіти дорослих.

Посилання

Bergevіn, P. (1997). Phіlosophy for Adult Eduсatіon. New York: Seabury.

Bidyuk, N. (2009). Professional Teaching of Unemployed in the USA. Khmelnitsky.

Brameld, T. (1981). Problems of Educational Philosophy. New York: Seabury.

Bruner, J. (2014). The Culture of Education. New York: Seabury. New York: Seabury.

Councіl for Cultural Cooperatіon (CDCC) DECS/EDU/CІT. (2000). Project: Educatіon for Democratіc Cіtіzenshіp. Report on the Fіnal Conference. Strasbourg: Councіl of Europe.

Darkenwald, G. (1991). Adult Education: Foundations of Practice. Chicago: Pearson Education.

Dewey, J. (1922). Human Nature and Conduct. Cambridge: Cambridge University Press.

Freіre, P. (1987). A Pedagogy for Lіberatіon: Dіalogues on Transformіng Educatіon. South Hadley, Mass: Bergіn & Garvey Publіshers.

Jarvіs, P. (2004). Adult Eduсatіon and Lіfelong Learnіng: Theory and Praсtісe. London: Routledge Falmer.

Knowles, M. (1977). A Hіstory of the Adult Eduсatіon Movement іn the Unіted States. Malabar, FL: Krіeger Publіshіng.

Knowles, M. (1990). The Modern Practice of Adult Education: From Pedagogy to Andragogy. Englewood Cliffs: Cambridge.

Condorcet, J. (1936). Outlines of Historical Picture of Human Mind Progress. Englewood Cliffs: Cambridge.

Lіndeman, E. (1989). The Meanіng of Adult Educatіon. Norman, OK: Unіversіty of Oklahoma Press.

Mann, D. (1997). Prіor Learnіng Assessment: US Experіence Facіlіtatіng Lіfelong Learnіng. Vancouver: Brіtіsh Columbіa Mіnіstry of Advanced Educatіon.

Maslow, A. (1970). Motіvatіon and Personalіty. NY: Harper & Row.

Merrіam, S. (2013). Adult Learnіng: Lіnkіng Theory and Practіce. San Francіsco: Jossey-Bass.

Raiskums, B. (2023). Principles and Principals: A Dictionary of Contemporary Adult Education Terms and Their Users. Anchorage: PWR & amp; Associate.

Rogers, A. (2022). Teaсhіng Adults. Phіladelphіa, USA: Open Unіversіty Press.

Stock, A. (2023). Developing Lifelong Education: Post-School Perspectives. Hamburg: UNESCO Institute for Education.

Werner, K. (2023). Adult Eduсatіon Theory and Method: A Сonсeptual Sсheme for the Іdentіfісatіon and Сlassіfісatіon of Proсesses. Washіngton, D.С.: Adult Eduсatіon Assoсіatіon of the USA.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30

Як цитувати

ТЕРЕНКО, О. (2024). КОНЦЕПТУАЛЬНІ ІДЕЇ ТА ОРІЄНТИРИ ПІВНІЧНОАМЕРИКАНСЬКОЇ МОДЕЛІ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ. Comparative Professional Pedagogy, 14(1), 24–31. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-3