DEVELOPMENT OF MEDIA COMPETENCE IN PRESCHOOL STUDENTS: EUROPEAN EXPERIENCE
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(2)-8Keywords:
media competence, media education, students of preschool education, system of preschool education, European countriesAbstract
The article defines the peculiarities of the development of media competence among students of preschool education in European countries, which is especially relevant under the conditions of implementing the Basic Standard of preschool education in Ukraine. The interpretation of the main definitions of «media education» and «media competence» by various scientists is given. It is justified that active dissemination of information and communication technologies, the decrease in the age of users of digital devices, and the sensitivity of the preschool period substantiate the relevance of our research. Media education is an integral part of the modern paradigm of European education. Learning with the help of digital media requires the adjustment of the content of media education. Modern educational institutions are faced with new tasks and new opportunities are emerging. Developing appropriate media competence is an important task. The peculiarities of the organization of media education in preschool educational institutions of such European countries as Germany, Austria, Finland, and Poland are considered. Documents on the education of European countries, which determine the relevance of the formation of media competence in students of preschool education, are analyzed. It is defined that in the system of preschool education, media education is not a separate discipline, despite the fact that among the competencies, the development of which is primary in the educational process, there are those that allow preschool children to actively use information technologies and interact in the digital environment. The reason for this is that the implementation of media education and the formation of media competence in children are not mandatory at most educational institutions although the use of information and communication technologies is provided during the educational process.
Attention is focused on the need to develop media competence among students of preschool education, since from an early age children become active users of digital technologies and, as a result, they may have problems in the media space.
References
Волошина, О. В. (2006). Компетентнісний підхід до освіти в міжнародних документах і в теоретичних пошуках педагогів у Великій Британії. Післядипломна освіта в Україні, № 1, 82–85.
Волошина, О. В. (2014). Роль моральних відносин між учителем і учнями в навчально-виховному процесі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія, Випуск 41, 66–70.
Волошина, О. В. (2022). Формування відповідального ставлення до професійної діяльності здобувачів педагогічної освіти в умовах впровадження SMART-технологій. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми, № 5 (119), 180–192.
Baake, D. (Eds.) (1999). Hanbuch Mediaen: Medienkompetenz. Modelle und Projecte [Медіадовідник: Медіакомпетентність. моделі та проекти]. Bonn: Budeszentrale fur Politishe Bilding.
Bachmair, B. (1993). TV Kids. Ravensburg. Buchverlag.
Blumeke, S. (2000). Mediaenpadagogiche Kompetenz [Медіапедагогічна компетентність]. Munchen: KoPad-Verlag,
Holloway, D., Green, L., & Livingstone, S. (2013). Zero to eight. Young children and their internet use. LSE, London: EU Kids Online. Retrieved from: http://eprints.lse.ac.uk/52630/1/Zero_to_eight.pdf.
Huk, T. (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły [Медіа у вихованні, дидактиці та менеджменті шкільної освітньої інформації]. Kraków.
Kankaanrinta, I.-K. (1998). Finnish Kindergarten Student Teachers’ Attitudes towards MIC. Media, Mediation, Time and Communication. Helsinki.
Konca, A.S. & Koksalan, B. (2017). Preschool children’s interaction with ICT at home. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 3(2), 571–581.
Kubey, R. (1997). Media Education: Portraits of an Evolving Field. Media Literacy in the Infor-mation Age. New Brunswick & London: Transaction Publishers.
Marsh, J., Hannon, P., Lewis, M., & Ritchie, L. (2017). Young children’s initiation into family literacy practices in the digital age. Journal of Early Childhood Research. Thousand Oaks, California, USA : Sage Periodical Press, Vol. 15, 47–60.
Muszyński, D., & Stunża, G. Co to jest edukacja medialna? [Що таке медіаосвіта]. URL: http://www.nina.gov.pl/baza-wiedzy/co-to-jest-edukacja-medialna.
Nelissen, S., & Van den Bulck, J. (2017). When digital natives instruct digital immigrants: Active guidance of parental media use by children and conflict in the family. Information, Communication & Society, Vol. 21, 375-387.
Ogonowska, A. (2012). Edukacja medialna: ziemia wciąż nieznana? [Медіаосвіта: земля ще невідома]. Kultura–Społeczeństwo–Edukacja. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, № 1, 173-191.
Potter, W. J. (2001). Media Literacy. Thousand Oaks–London: Sage Publication.
Tomopoulos, S., Dreyer, B. P., Berkule, S., & Fierman A. H., et al. (2010). Infant media exposure and toddler development. Archives of Pediatrics and Adolescence Medicine, 164(12), 1105–1111.
Tulodziecki, G. (1997). Medien in Erziehung und Bildung. Grundlagen und Beispiele einer handlungs und entwicklungsorientierten Medienpädagogik [ЗМІ у вихованні та освіті. Основи та приклади медіаосвіти, орієнтованої на дію та розвиток]. Bad Heilbrunn.
Schallhart, E. (2008). Med ienKindergarten. Ueberlegungen zur Integration medienpaedagogischer Arbeit im Kindergar tenalltag [Медіасадок. Міркування щодо інтеграції медіапедагогічної роботи в повсякденне життя дитячого садка]. Saarbruecken: Dr. Mueller.
Siemieniecki, B. (2007). Przedmiot i zadania mediów w edukacji. Pedagogika medialna [Предмет і завдання ЗМІ в освіті. Медіапедагогіка]. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.