БІЛІНГВАЛЬНА ОСВІТА ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ НАПРЯМ РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКИХ РЕСУРСІВ КИТАЮ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(2)-10Ключові слова:
білінгвальна освіта, англійська мова, мовна політика, Китай, людський капітал, освітні програми, вища освіта, етнічні меншиниАнотація
У статті висвітлено окремі аспекти розвитку та реалізації білінгвальної освіти в Китаї. Зосереджено увагу на внутрішніх та зовнішніх чинниках, що зумовили потребу у запровадженні білінгвальної освіти в Китаї. З’ясовано вплив англійської мови на формування та розвиток мовної політики Китаю, а також залежність стану економіки країни, розвитку людських ресурсів від якості білінгвальної освіти. Встановлено, що у процесі активного залучення Китаю до глобальної економіки і міжнародного співробітництва англійська мова набула великого значення в білінгвальній освіті країни. Узагальнено погляди китайських науковців на трактування поняття «білінгвальна освіта», що дало змогу розглядати її як процес навчання двома мовами та використовувати дві мови як засобів навчання для частини або всієї освітньої програми; використання іншої мови як засобу навчання для мовних меншин; навчання з домінуванням рідної мови та обмеженим знанням іноземної мови тощо. За результатами експериментальних досліджень, проведених науковцями Китаю, підтверджено доцільність запровадження білінгвальної освіти в початковій та базовій школі у великих містах та розвинених регіонах країни. Розглянуто особливості запровадження імерсійних освітніх програм у вищих навчальних закладах Китаю. Окреслено суперечливі питання та проблеми, які мають місце в білінгвальній освіті, зокрема недостатня кількість викладачів-білінгвів, низька мотивація здобувачів освіти до вивчення другої мови; недостатні педагогічні умови для запровадження двомовного навчання; відсутність автентичного навчально-методичного забезпечення та інші. Окрему увагу приділено заходам, які запроваджено китайськими навчальними закладами для підвищення рівня білінгвальної освіти, зокрема реалізація адаптованої моделі білінгвальної освіти у вищих навчальних закладах Китаю.
Посилання
Вайнрайх, У. (1979). Мовні контакти (стан та проблеми дослідження): Пер. з англ. Київ, «Вища школа».
Chu, Y. (2015). The power of knowledge: A critical analysis of the depiction of ethnic minorities in China’s elementary textbooks. Race Ethnicity and Education, 18(4), 469–487. https://doi.org/10.1080/13613324.2015.1013460
Feng, A. (2007). Bilingual Education in China: Practices, Policies and Concepts. Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/ 9781853599934
Gao, X. & Ren, W. (2019). Controversies of bilingual education in China. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 22 (3), 267–273. https://doi.org/10.1080/13670050.2018.1550049
Huang, K. (2019). Growth and cycles in China’s unbalanced development: resource misallocation, debt overhang, economic inequality, and the importance of structural reforms. Frontiers of Economics in China, 14 (1), 53–71. https://doi.org/ 10.3868/s060- 008-019-0004-8
Huang, L. (2004). Survey of bilingual education in Shanghai, in D. Mei (ed.), Theories and Practice of English Teaching in the New Century. Shanghai Foreign Language Education Press, Shanghai, 518–537 (in Chinese).
Li, Y. (2020) Bilingual (Zhuang and Han) Education in Urban Guangxi. Major Paper. Retrieved from https://scholar.uwindsor.ca/major-papers/127
Liu, Q., Colak, F. Z., & Agirdag, O. (2021). The extent and predictors of linguistically responsive teaching in Southwest China. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(8), 3022-3036.
Liu, Q., Colak, F. Z., & Agirdag, O. (2022). Celebrating culture and neglecting language: representation of ethnic minorities in Chinese primary school textbooks (1976–2021). Journal of Curriculum Studies, 54(5), 687-711. https://doi.org/10.1080/00220272./ 2022.2045361
Rong, M. (2007). Bilingual education for China’s ethnic minorities. Chinese Education & Society, 40(2), 9–25.
Sawe, B. E. (2018). What languages are spoken in China? Retrieved from: https://www.worldatlas.com/articles/what-languages-are-spoken-in-china.html
Shi, M., Huang, J., & Lu, G. (2022). Meeting the bilingual learning needs of Tibetan minority students in Qinghai Province: A multiple perspective investigation into problems and solutions. Frontiers in Psychology, 13, 937-390. https://doi.org/10.3389/ fpsyg.2022.937390
Swain, M., & Johnson, K. (1997). Immersion education: A category within bilingual education. In Immersion Education: International Perspectives, ed. by K. E. Johnson and M. Swain, 1–16. Cambridge, UK: Cambridge University Press. DOI: 10.1017/CBO9781139524667.003
Tsung, L. T., & Cruickshank, K. (2009). Mother tongue and bilingual minority education in China. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 12(5), 549–563.
Xing, T. (2001). Objects, characteristics, content, and methods of research in ethnic minority bilingual education in China. Chinese Education & Society, 34(2), 54–74. https://doi.org/10.2753/CED1061-1932340254
Xiong, T. & Feng, A. (2018) Localizing immersion education: A case study of an international bilingual education program in south China. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 23(9), 1125-1138. https://doi.org/10.1080/ 13670050.2018.1435626
Yu, L. (2008). English–Chinese Bilingual Education in China. In: Hornberger, N.H. (Eds.). Encyclopedia of Language and Education. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_124