СТРУКТУРА СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТУРЕЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-1

Ключові слова:

вища освіта, Турецька Республіка, система освіти, приватний університет, європейські стандарти, , університетські дипломи, тренди в освіті

Анотація

Процеси глобалізації та цифровізації суспільства зумовили необхідність суттєвих змін в освіті. Система вищої освіти України, яка прагне наблизитись до європейських стандартів, адаптується до нових реалій у надскладних умовах військового часу. Вивчення досвіду Турецької Республіки, яка бере активну участь у Болонському процесі, та її потенціалу для адаптації до сучасних викликів стають дедалі більш актуальним для нашої країни.

Метою дослідження є вивчення та аналіз структури вищої освіти Турецької Республіки, особливостей функціонування цієї системи в умовах євроінтеграції задля подальшого порівняння її із системою вищої освіти  України та виявлення позитивного досвіду для запозичення щодо вдосконалення її організаційного  спрямування  та  змістового наповнення. Розглянуто різні типи навчальних закладів, такі як університети, коледжі, професійно-технічні училища, прикладні й дослідницькі центри, відділи та факультети відкритої освіти. Проаналізовано їх призначення, структуру, тривалість навчання, ступені та кваліфікації. Досліджено особливості державних та приватних університетів. Порівняно ступінь автономії державних і приватних університетів у формуванні своєї місії та освітньої філософії, джерела їх фінансування та наявність фінансової підтримки від держави.

Визначено роль міжнародної акредитації програм як засобу підвищення репутації університетів, залучення іноземних студентів та викладачів. Зазначено, що дедалі актуальнішим для вищої освіти в Туреччині стає інтернаціоналізація, що виявляється в програмах обміну, подвійних дипломах та залученні іноземних студентів і викладачів. Проаналізовано причини різної інтенсивності проведення наукових досліджень в державних і приватних університетах. Звернено увагу на партнерства університетів із галузевими організаціями для реалізації спільних прикладних дослідницьких проектів, орієнтованих на конкретні потреби галузі, що позитивно впливає на конкурентоспроможність їхніх випускників на ринку праці. Констатовано, що пріоритетом для подальшого розвитку вищої освіти в Туреччині є підготовка кваліфікованих науково-педагогічних працівників.

Посилання

Daily Sabah (2023). YÖK revises extra tuition fees charged by Türkiye's private unis. Retrieved from https://1ll.ink/flOQV

Karakütük, K. (1990). Yaygin Eğitim Harcamalarinin Değerlendirilmesi [Оцінка витрат на неформальну освіту] (1975-1988). Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 23 (1), 195–211. Режим доступу https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000849

Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, KAEÜ (2011) Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sinav Yönetmeliğiю. Resmî Gazete Tarihi. Resmî Gazete Sayısı: 28074. [Положення про додипломну та додипломну освіту та іспити. Номер Офіційного вісника: 28074]. Режим доступу https://1ll.ink/gN7tJ

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, ODTÜ (2023). Genel Bilgiler [Загальна інформація]. Режим доступу https://www.metu.edu.tr/tr/genel-bilgiler

QS World University Rankings: 2023. Top global universities. (2023). Top Universities. Retrieved from https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2023?&countries=tr

Topuz, A. (2023). Yaygin Din Eğitimi Faaliyetlerinin z Kuşağinin İlgi ve İhtiyaçlari Açisindan Değerlendirilmesi (Diyanet İşleri Başkanliği Örneği) [Оцінка неформальної релігійно-освітньої діяльності з точки зору інтересів і потреб покоління Z (Кейс Президентства у справах релігій)]. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi [Журнал Інституту соціальних наук університету Сулеймана Деміреля], 2 (46), 127–155.

Tosun, H. (2020). Türk Yükseköğretim Sistemi ve Yapisal Değişim Yönünde Yeni Öneriler [Система вищої освіти Туреччини та нові пропозиції щодо структурних змін]. Turan-Sam, 12(47), 111–118.

Yaman, F., Yavuz, K., & Karataş, H. (2023). Yaygin Eğitim Faaliyetlerine Katilan Bireylerin Faaliyetlerden Memnuniyet Düzeyinin Belirlenmesi [Визначення рівня задоволеності осіб, які беруть участь у неформальній освітній діяльності]. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 12 (1), 57–72.

Yükseköğretim Kanunu 2547 Dördüncü bölüm. Yükseköğretim Kurumları. Madde 12 [Закон про вищу освіту 2547, розділ 4. Вищі навчальні заклади. Стаття 12] (1981). YOK. Режим доступу https://1ll.ink/Q75RW

Покровська, І.Л., Салахатдінова, Е.Ш. (2019). Особливості системи освіти в Турецькій Республіці. Діалог культур у Європейському освітньому просторі: матеріали IV Міжнародної конференції для іноземних студентів (14.05.2019). Київ: Київський нац. ун-т технологій та дизайну. С. 107–113.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

БАРАНОВСЬКА, Л., & ТАРНАВСЬКА, Т. (2023). СТРУКТУРА СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТУРЕЦЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ. Comparative Professional Pedagogy, 13(2), 7–15. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-1