РЕТРОСПЕКТИВА РОЗВИТКУ БАКАЛАВРСЬКОЇ ОСВІТИ З ПРОГРАМНОЇ ІНЖЕНЕРІЇ У ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-17Ключові слова:
бакалавр інженерії програмного забезпечення, сфера комп’ютерних обчислень, Агентство із забезпечення якості вищої освіти, університети, Велика Британія, нормативно-правові документи, професійна підготовкаАнотація
Стаття присвячена аналізу ретроспективи розвитку бакалаврської освіти з програмної інженерії у Великій Британії. Охарактеризовано діяльність агентства із забезпечення якості вищої освіти (QAA). Проаналізовано основні нормативно-правові документи, що регулюють діяльність університетів у Великій Британії у сфері IT-освіти та освіти програмної інженерії. Встановлено, що комп’ютерні обчислення – це молода галузь знань, тому вперше стандарт вищої освіти у ній був створений QAA у 2000 році, який надавав загальні рекомендації для розробки нових освітніх програм, зберігаючи при цьому гнучкість та можливість введення інновацій в освітній процес.
Виявлено, що у період 2000 – 2007 рр. основні зміни включали впровадження поняття «обчислювального мислення», що означає базові аналітичні здібності, важливі для повсякденного життя, а також було змінено визначення деяких навичок та умінь. Підкреслено, що з подальшим стрімким розвитком інформаційних технологій, QAA адекватно реагує на виклики та продовжує оновлення стандарту вищої освіти у галузі комп’ютерних обчислень.
Встановлено, що у період з 2007 по 2016 роки відбулися значні зміни у стандартах освіти. У 2015 році QAA оновило стандарт, враховуючи рекомендації Асоціації з обчислювальної техніки (ACM) та комп’ютерного товариства IEEE. Цей стандарт включав нові вимоги до програмного забезпечення, проектування, тестування, обслуговування та підкреслював важливість розвитку навичок вирішення проблем, командної роботи, спілкування і етичної відповідальності. Розглянувши сучасні тенденції розвитку освіти з програмної інженерії у Великій Британії, було з’ясовано, що період 2016 – 2022 рр. характеризується подальшим оновленням стандарту, спрямованого на підвищення гнучкості освітніх програм.
Важливим нововведенням стало розширення навичок з кіберзахисту та акцент на розвиток критичного мислення, ініціативності та креативності. Оновлений стандарт також враховує вплив пандемії COVID-19, що спричинила масовий перехід до дистанційного навчання. Крім того, у програмній інженерії застосовуються принципи сталого розвитку. Загалом, висвітлено еволюцію освіти з програмної інженерії у Великій Британії, підкреслено адаптивність і інноваційність освітніх програм, які відповідають сучасним вимогам ринку праці та сприяють розвитку конкурентоспроможних фахівців.
Посилання
Носирєва, О. В. (2023). Професійні стандарти і кваліфікації в ІТ-освіті Великобританії. Теорія і методика професійної освіти, 59, 157–162.
Манелюк, А. В. (2019). Адаптація вищої освіти Великої Британії на шляху до єдиного освітнього простору. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України, Педагогічні науки, 248–266.
Expression of Interest: The Quality Assurance Agency for Higher Education (2017). https://consult.education.gov.uk/higher-education/designated-quality-body-for-higher-/ education-in-en/supporting_documents/QAAExpressionofInterest.pdf.
The Quality Assurance Agency for Higher Education. Subject benchmark statements. Computing (2000). https://web.archive.org/web/20031105002533/ http://www.qaa.ac.uk/crntwork/benchmark/computing_textonly.html.
The Quality Assurance Agency for Higher Education. Subject benchmark statements. Computing (2007). https://web.archive.org/web/20080920222547/http:// www.qaa.ac.uk/academicinfrastructure/benchmark/statements/computing07.pdf.
Software Engineering 2014. Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Software Engineering (2015). https://www.acm.org/binaries/content/assets/ education/se2014.pdf.
The Quality Assurance Agency for Higher Education. Subject benchmark statements. Computing (2016). https://web.archive.org/web/20170829054024/http://www.qaa./ ac.uk/en/Publications/Documents/SBS-Computing-16.pdf.
The Quality Assurance Agency for Higher Education. Enterprise and entrepreneurship education. Guidance for UK Higher Education Providers (2018). https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/about-us/enterprise-and-entrpreneurship-education-2018.pdf?sfvrsn=20e2f581_14.
The Quality Assurance Agency for Higher Education. Education for Sustainable Development Guidance. Executive Summary (2021). https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/ guidance/education-for-sustainable-development-guidance-executive-summary.pdf?sfvrsn=/ b121d281_8.
The Quality Assurance Agency for Higher Education. Subject benchmark statements. Computing (2022). https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/sbs/sbs-computing-22./ pdf?sfvrsn=ebb3dc81_4.
The Quality Assurance Agency for Higher Education. Contracting to Cheat in Higher Education (2022). https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/guidance/contracting-to-cheat-in-higher-education-third-edition.pdf?sfvrsn=2fbfa581_14.