ШВЕДСЬКИЙ ДОСВІД ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ В КОНТЕКСТІ ОСВІТНІХ РЕФОРМ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(2)-5

Ключові слова:

педагогічна освіта, професійні знання та навички, компетентність, кваліфікація вчителя, підвищення кваліфікації, професіоналізм, заклад загальної середньої освіти, заклад вищої освіти

Анотація

У статті обґрунтовано особливості розвитку педагогічної освіти Швеції на початку ХХІ століття. Проаналізовано, що професійна підготовка вчителів Швеції здійснюється в системі вищої освіти і практично реалізується у структурі, цілях та змісті програм професійної освіти. Схарактеризовано основні принципи шведської системи підготовки вчителів: демократичність, відкритість, наступність та цілісність, гнучкість, неперервність, інноваційність, диференційованість, узгодження інтересів у групі та командна робота. Висвітлено педагогічну освіту Швеції як таку, яка спрямована на практико-орієнтовану професійну діяльність, на підготовку вчителів на основі компетентнісного та особистісно орієнтованого підходів. Підкреслено, що система сучасної педагогічної освіти Швеції досить гнучка і задовольняє потреби суспільства в кількості та кваліфікації викладачів, при цьому педагог має можливість коригувати свій педагогічний профіль протягом усього життя. Розкрито систему підвищення кваліфікації вчителів у Швеції, яка базується на затвердженому навчальному плані, безперервному саморозвитку з урахуванням інноваційних форм та методів роботи, що визначає пріоритети професійного розвитку педагогів. Приділено увагу формуванню демократичних цінностей в освіті, які сприяють розбудові громадянського суспільства, вихованню активних громадян, які знають та вміють реалізовувати свої права, брати участь у демократичних процесах та приймати відповідальні рішення. Зроблено висновки, що у Швеції, як і в інших скандинавських країнах, є тенденція до індивідуалізації освітнього процесу, а новими орієнтирами демократичного суспільства стає міжпредметний, інтегрований характер освіти, що створює умови для формування нового погляду на свободу творчості та реалізації професіоналізму вчителя.

Посилання

Bidyuk, N. (2017). The development of psychological and pedagogical adults counseling in the USA. Interdyscyplinarność pedagogiki i jej subdyscypliny / pod red. Z. Szaroty, F. Szloska. Kraków–Warszawa–Radom: Wydawnictwo naukowe Instytutu Technologii Еksploatatsji. Radom, 363–373.

Дзеркало тижня (2015). Боділ Бовнер: «Питання освіти дуже заполітизовані». Вип. № 35 Режим доступу: https://zn.ua/ukr/EDUCATION/bodil-bovner-pitannya-osviti-duzhe-zapolitizovani-_.html.

Кошарна, Н. В. (2019). Тенденції розвитку системи педагогічної освіти Швеції на рубежі ХХ – ХХІ століть. Освітологічний дискурс, № 1–2 (24–25), 215–228.

Мукан, Н. В. (2012). Дослідження професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл у системах неперервної педагогічної освіти Великої Британії, Канади, США. Порівняльно-педагогічні студії, № 3 (13), 110–116.

Мартин, О. М. (2021). Особливості розвитку педагогічної освіти у Швеції на початку ХХІ століття. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», Вип. 45. Том 2, 149–154.

Огієнко, О. І., & Чугай, О. Ю. (2017). Професійна підготовка фахівців у галузі освіти дорослих: амер. досвід: монографія. Київ: «Центр учбової літератури».

Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII (2017). Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Садкіна, В. І. (2011). Шкільна система Швеції: розмаїття в умовах рівної конкуренції. Педагогічна майстерня, № 2 (2), 40-43.

Сбруєва, А. А. (2013). Порівняльна педагогіка : навч. посіб., 2-ге вид. Суми : Університетська книга.

Як у Скандинавії оцінюють роботу вчителів. НУШ. (2018). Режим доступу: https://nus.org.ua/articles/yak-u-skandynaviyi-otsinyuyut-robotu-vchyteliv/ (дата звернення: 07.09.2022).

Buchberger, F., Campos, P. D., Kallos, D., & Stephenson, J. (2022). Green Paper on Higher Education in Europe: High Quality Teacher Education for High Quality Education and Training. Режим доступу: http://tntee.umu.se/publications/greenpaper.html (дата звернення: 08.08.2022).

Government Offices of Sweden (2022). Education and research. Режим доступу: https://www-government-se.translate.goog/government-policy/education-and-research/ ?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=ru&_x_tr_hl=ru&_x_tr_pto=sc (дата звернення: 18.08.2022).

Kallos, D. (2003). Teachers and teacher education in Sweden. Recent developments. Paper presented at the International Meeting «La formazione iniziale degli insegnanti in Europa. Percosi attuali e future», organized by C.I.R.E. (Centro interdipartimentale di Richeche Educative), Universita di Bologna, 24 January, 2003.

Specialpedagogiska skolmyndigheten [Державне управління спеціальної педагогіки та шкіл для учнів з особливими потребами Швеції]. Режим доступу: https://www.spsm.se. (дата звернення: 12.07.2022).

Swedish Higher Education. Режим доступу: https://www.universityadmis/ sions.se/en/find-out-more/the-swedish-higher-education-system/ (дата звернення: 08.08.2022).

Swedish Institute. Режим доступу: http://www.si.se (дата звернення: 06.10.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

БІДЮК, Н., & РАТУШНЯК, Н. (2022). ШВЕДСЬКИЙ ДОСВІД ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛІВ В КОНТЕКСТІ ОСВІТНІХ РЕФОРМ В УКРАЇНІ . Comparative Professional Pedagogy, 12(2), 45–53. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(2)-5