ПРОБЛЕМА ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ У ПЛОЩИНІ ЗАРУБІЖНОГО ДОСВІДУ
DOI:
https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-3Ключові слова:
заклад загальної середньої освіти, керівник, особистісний розвиток, підприємництво, підприємницька компетентність, професійний розвиток, країни ЄвропиАнотація
У статті висвітлено окремі аспекти проблеми підприємницької компетентності керівника закладу загальної середньої освіти у площині зарубіжного досвіду. З’ясовано, що в розвинутих країнах Європи та Євроатлантичного Союзу, котрі пройшли шлях реформування освіти й успішно застосовують концепції індивідуальних освітніх програм, цілеспрямоване формування підприємницької компетентності сприяє повноцінному розвитку особистості, готової змінювати, вдосконалювати умови свого життя, вільно обирати свій життєвий шлях із урахуванням власних прагнень, особистісних якостей, що допомагає адаптації молодого покоління до сучасних умов.
Зосереджено увагу на досвіді Іспанії, Австрії, Фінляндії щодо проблеми підприємницької компетентності керівника закладів загальної середньої освіти. У процесі аналітичної діяльності виявлено, що в програмах професійного розвитку, які діють в Іспанії, підприємницька компетентність керівників шкіл передбачає вміння створювати та керувати малим бізнесом та проявляти ініціативу у професійній діяльності (інтрапренерство), сприяє професійному та особистісному розвитку шляхом їх адаптації до інноваційних технологій, бажанню змінюватися, мати відкритий розум і бути автономним.
Узагальнено, що освіта та розвиток підприємницької компетентності керівників шкіл в Австрії зосереджені на бізнес-адмініструванні, де відбувається консолідація та перехресне зв’язування компетентностей, отриманих у різних кластерах (наприклад, підприємництво, економіка та управління; особистість та кар’єра планування; суспільство та культура) для набуття цілісно-інтегративної працездатності. Основна увагу у площині фінського досвіду розвитку підприємницької компетентності керівників ЗЗСО сконцентрована на виокремленні таких ключових позицій: активна робота в онлайн-середовищі Moodle, де розміщено курс «Підприємництво для керівників ЗЗСО»; проведення спільних онлайн хакатонів за участю освітян та успішних підприємців з метою обміну досвідом щодо особливостей ведення підприємницької діяльності; створення віртуальних «путівників» для підприємницького навчання.
Посилання
Andersen, T., Hougaard, K. F., Nindl, S., & Hill-Dixon, A. (2017). Taking the future into their own hands. Youth work and entrepreneurial learning European Commission Final report.
Bacigalupo, M., Ampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: the entrepreneurship competence framework. Luxemburg: Publications Office.
Boletín Oficial del Estado [Офіційна іспанська газета] (2020). pp. 122868-122953. Режим доступу https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Boletín Oficial del Estado [Офіційна іспанська газета] (2022). pp. 43546-43625. Режим доступу https://www.boe.es/eli/es/lo/2022/03/31/3/con
Catalonia. Directorate-General for Vocational Training (2022). Objetivos EmprènFP [Цілі EmprènFP]. ImpulsFP. Режим доступу https://projectes.xtec.cat/ impulsfp/emprenfp/el-programa/objectius/
Cedefop and ibw Austria (2022). Vocational education and training in Europe: Austria: system description. From Cedefop; ReferNet. Vocational education and training in Europe database.
Cedefop (2023a). Creating entrepreneurship classrooms in Vocational Education and Training. A guide to start entrepreneurship. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional. Режим доступу https://sede.educacion.gob.es/ publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=22 184.
Cedefop (2023b). Entrepreneurship competence in vocational education and training: case study: Austria. Cedefop research paper, No 95. Режим доступу http://data.europa.eu/doi/10.2801/57841.
Cedefop (2023c). Entrepreneurship competence in vocational education and training: case study: Finland. Cedefop research paper, No 97. Режим доступу http://data.europa.eu/doi/10.2801/445669
Cedefop; Fundae (2019). Vocational education and training in Europe: Spain. Cedefop and ReferNet. Vocational education and training in Europe database. Режим доступу https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/vet-in-europe/systems/spain-2019).
Cedefop (2019). Spotlight on VET: Finland. Luxembourg: Publications Office.
Centro Nacional de Desarrollo Curricular en Sistemas no Propietarios [Національний центр розвитку навчальних програм у непатентованих системах] (2022). Proyecto EDIA. 11 retos para Empresa e Iniciativa Emprendedora [EDIA Проєкт. 11 викликів підприємствам і підприємництву]. Режим доступу https://cedec.intef.es/ %20proyecto-edia-11-retos-para-empresa-e-iniciativaemprendedora/).
Entrepreneurship competence in vocational education and training: case study: Austria (2023). Luxembourg: Publications Office. Cedefop research paper, No 95. Режим доступу http://data.europa.eu/doi/10.2801/57841
Key Competences for Lifelong Learning (2006). Режим доступу http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learn ing/c11090_en.htm
Lindner, J. (2019). Entrepreneurial spirit for the whole school: ways to become an e.e.si-entrepreneurship school. Discourse and Communication for Sustainable Education, Vol. 10, No 2, pp. 5–12.
Ministerio de la Presidencia Relaciones con las Cortes y Memoria Democrática [Міністерство зв'язків президента з судами та демократичною пам'яттю] (2020). Boletín Oficial del Estado [Іспанська офіційна газета], pp. 84518–84581. Режим доступу https://www.boe.es/eli/es/rd/2020/09/15/838.
Ministry of Education and Culture (2017a). Entrepreneurship education.
Ministry of Education and Culture (2017b). Entrepreneurship for education: guidelines.
Picón, D. (2021). Creando aulas de emprendimiento en Formación Profesional. Una guía para empezar a emprender [Створення кабінетів підприємництва в професійно-технічній освіті. Посібник для початку підприємницької діяльності]. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Reynolds, P. (2017). Entrepreneurship in the United States: The future is now. New York: Springer.
Ros-Garrido, A. & Marhuenda-Fluixá, F. (2019). The Education of VET Teachers and Trainers. The School-Based Vocational Education and Training System in Spain. Vol. 32. Singapore: Springer Singapore. Retrieved from http://link.springer.com/ 10.1007/978-981-13-8475-2_5
Schweikart, L. & Doti, L. (2010). American Entrepreneur: The fascinating stories of the people who defined business in the United States. (2nd ed.). New York: American Management Association.