СУТНІСТЬ УЧНІВСТВА В ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ ТА ДЕЯКИХ КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-4

Ключові слова:

професійна освіта, професійно-технічні навчальні заклади, учнівство, учні, Україна, країни Європейського Союзу

Анотація

У статті проаналізовано сутність учнівства в професійній освіті України та деяких країн Європейського Союзу. Мета статті – дослідити та проаналізувати сутність учнівства в професійно-технічних навчальних закладах України та Європейського Союзу. В умовах процесів євроінтеграції України, дослідження учнівства як однієї з кращих практик практичної підготовки сфери професійного навчання в Європейському Союзі є актуальним й перспективним для покращення системи професійного навчання вітчизняних здобувачів професійно-технічної освіти.

Висвітлено, що учнівство є гнучкою формою професійної підготовки і здатне адаптуватись до умов освітньої системи. Обґрунтовано, що учнівство має як спільні, так і відмінні риси в кожній країні. Спільна риса соціальна захищеність учня на законодавчому рівні шляхом укладання угод з роботодавцем. З’ясовано, що країни Європейського Союзу докладають зусиль, щоб учні професійних навчальних закладів були зацікавлені у досягненні максимально високого рівня професіоналізму.

Відмінності учнівства в межах кожної країни, як України, так і країн Європейського Союзу, існують в інструментах регулювання на державному рівні. Можна констатувати, що вітчизняна система професійної освіти в галузі учнівства має багато спільного з системою професійної освіти та учнівства Франції, а саме: в розробленні навчальних програм та відповідності рівню професійної підготовки.

З’ясовано, що система учнівства залежить від складних інституційних умов залучення роботодавців до висококваліфікованої підготовки та зацікавлення молодих людей системою учнівства, а саме: від активної участі організацій, які діють на ринку праці, сертифікації та захисту майстерності, контролю за якістю навчального процесу на робочому місці та можливостей для кар’єрного росту після завершення навчання в системі професійної освіти, включаючи доступ до вищої професійної освіти.

Зроблено висновок, що учнівство в професійній освіті країн Європейського Союзу базується на: спільних ціннісних принципах рівності і соціальної інклюзії (всеохоплюючий та безкоштовний доступ до якісної професійної освіти, досягнення соціальної рівності і соціальної інклюзії в професійній освіті); забезпеченні професійною освітою і навчанням виключних можливостей для працевлаштування випускників; значному ступені інтеграції соціальних партнерів у процес управління професійною освітою; взаємодії з закладами професійної освіти; забезпеченні практико орієнтованої підготовки; спільному фінансуванні.

Посилання

Балла, М. І. (1996). Англо-український словник: У 2 т. Близько 120 000 слів. Київ: Освіта, Т. 1.

Державний стандарт професійної (професійно-технічної) освіти, затверджений Постановою КМУ від 20.10. 2021 року № 1077 (2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1077-2021-%D0%BF#Text.

Євтух, М. Б., Носко, М. О., Грищенко, С. В. (2016). Соціальна робота в зарубіжних країнах: навчальний посібник. Видання друге, доповнене та перероблене. Київ: СПД Чалчинська Н. В.

Леу, С. (2016). Учнівство в професійній освіті й навчанні країн Європейського Союзу. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, № 12, 116-126. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Nvipto_2016_12_15/.

Порядок надання робочих місць для проходження учнями, слухачами професійно-технічних навчальних закладів виробничого навчання та виробничої практики: затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 07 червня 1999 року № 992 (1999). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/992-99-%D0%BF#Text

Про професійно-технічну освіту: Закон України зі змінами № 11д9/1-2023/18910 від 30.01.2023 року (2023). https://osvita.ua/legislation/law/2245/.

Радкевич, В. О., Пуховська, Л. П., Бородієнко, О. В., Радкевич, О. П., Базелюк, Н. В., Корчинська, Н. М., Леу, С. О., Артемчук, В. В. (2018). Сучасні моделі професійної освіти і навчання в країнах Європейського Союзу: порівняльний досвід: монографія. За заг. ред. Радкевич, В. О. Київ: ІПТО НАПН України.

Система професійної освіти та професійної підготовки в розвинутих країнах (2021). http://buklib.net/books/33203/.

Andersen, O. D., & Kruse, K. (2016). Vocational education and training in Europe – Denmark. Cedefop ReferNet VET in Europe reports. http://libserver.cedefop./ europa.eu/vetelib/2016/2016_CR_DK.pdf.

CEDEFOP (2014). Finland. VET in Europe – Country report. https://cumulus.cedefop.europa.eu/files/vetelib/2014/2014_CR_FI.pdf.

Jørgensen, C. H. (2015). Challenges for Work-Based Learning in Vocational Education and Training in the Nordic Countries. In: Working and Learning in Times of Uncertainty (pp.159-171). Rotterdam: SENSE Publishers.

Koukku, A., & Kyrö, M. (2014). Apprenticeship-type schemes and structured work-based learning programmes. Finland Finnish National Board of Education. http://nord-vet.dk/indhold/uploads/History-of-Finnish-VET-29062014final.pdf.

Skolverket, ReferNet Sweden. Vocational education and training in Europe – Sweden. (2016). Cedefop ReferNet VET in Europe reports. Cedefop ReferNet Sweden. https://cumulus.cedefop.europa.eu/files/vetelib/2016/2016_CR_SE.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30

Як цитувати

БУЖИНА, І., НОСОВЕЦЬ, Н., & ІМЕРІДЗЕ, М. (2024). СУТНІСТЬ УЧНІВСТВА В ПРОФЕСІЙНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ ТА ДЕЯКИХ КРАЇН ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ. Comparative Professional Pedagogy, 14(1), 32–40. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-4