ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ В ПОЗАШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ: ЗАРУБІЖНІ ТА УКРАЇНСЬКІ ПРАКТИКИ

Автор(и)

  • ЮРІЙ МУЗИКА Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0009-0000-1040-0014

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-11

Ключові слова:

позашкільна освіта, організація навчання, клуби за інтересами, учнівська молодь, зарубіжній досвід, українська практика, художньо-хореографічна освіта, заклади позашкільної освіти

Анотація

Стаття присвячена розкриттю особливостей організації освітнього процесу у закладах позашкільної освіти в українському та зарубіжному досвіді. З’ясовано, що ефективність організації навчання в позашкільних закладах освіти забезпечується обґрунтованими теоретичними, методичними та практичними засадами. Головною місією позашкільної освіти є розвиток творчої навчально-пізнавальної діяльності, спрямованої на передачу, засвоєння, поглиблення відповідних знань, умінь та навичок, творчих здібностей, ціннісних орієнтацій дітей та учнівської молоді.

Встановлено, що система позашкільної освіти у більшості європейських країн презентована різноманітними клубами за інтересами, гуртками різних напрямів, дитячими та молодіжними громадськими організаціями, центрами дозвілля учнівської молоді, спілками за видами спорту  тощо. Найбільшу популярність мають гуртки художньої творчості: хореографії, музичного мистецтва, фольклору, декоративно-прикладного мистецтва.

Наведено статистичні дані щодо активності та залучення дітей та учнівської молоді до позашкільної освіти в країнах ЄС. Презентовано декілька моделей позашкільної освіти в країнах ЄС. З’ясовано особливості атлантичної моделі (США, Канада) позашкільної освіти, метою якої є створення  сприятливого середовища для розвитку творчих здібностей учнів, їхньої впевненості та саморефлексії. Наголошено, що стратегічною метою розвитку позашкільної освіти в Україні є підвищення якості і доступності позашкільної освіти, розширення функцій закладу позашкільної освіти в адміністративно-територіальній одиниці як центру освітньої, соціокультурної та громадянської діяльності з урахуванням навчання впродовж життя.

Зроблено висновок, що, незважаючи на різні назви, форми, напрями, структуру позашкільної освіти, зокрема художньо-хореографічної, національні системи організації позашкілля у зарубіжному досвіді мають багато подібного. Вони споріднені за цілями, завданнями, метою, актуальністю мистецьких заходів тощо. Перспективи подальших напрямів досліджень пов’язані з виявленням особливостей використання інтегративного підходу до організації занять з народної хореографії в позашкільних закладах освіти.

 

Посилання

Биковська, О. В. (2018). Стратегія розвитку позашкільної освіти. К.: ІВЦ АЛКОН, 96 с.

Благова, Т. (2013). Дитяче хореографічне аматорство у розвитку художньої самодіяльності в Україні. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 7 (33), 213–223.

Вінницький міський центр художньо-хореографічної освіти дітей та юнацтва «Барвінок» (2024). Режим доступу https://barvinok.edu.vn.ua/

Закон України «Про позашкільну освіту» (2000). Режим доступу https://urst.com.ua/act/pro_pozashkilnu_osvitu.

Савченко, Н. С. (2019). Початок створення системи позашкільної освіти в Україні (ХІХ ст. – початок ХХ ст.). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (185), 51–58. Режим доступу https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-185-51-58.

Стрижалківська, В. В. (2012). Підтримка обдарованих дітей у неформальній освіті Чеської республіки: аналіз діяльності громадських організацій. Режим доступу https://irbis-nbuv.gov.ua/ .../cgiirbis_64.exe?

Durlak, A., Mahoney, J., Bohnert, A., & Parente, M. (2010). Developing and improving after-school programs to enhance youth's personal growth and adjustment. American Journal of Community Psychology, 45 (3–4), 285–293.

Education and training (2023) Information on data. Retrieved from https://ec.europa.eu/eurostat/web/education-and-training/information-data#Participation%20in%20education%20and%20training

Fukkink, R. & Boogaard, M. (2020). Pedagogical quality of after-school care: Relaxation and/or enrichment? Children and Youth Services Review, Elsevier, vol. 112. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740919312009

Kuperminc, G., Seitz, S., Joseph, H., Khatib, N., Wilson, C., Collins, K., & Guessous, O. (2019). Enhancing program quality in a national sample of after-school settings: the role of youth-staff interactions and staff organizational functioning. American Journal Community Psychology, 63, 391–404.

Participation rates in centre-based out-of-school-hours services. For all countries, EU SILC (2022). Retrieved from https://www.insee.fr/en/metadonnees/ source/serie/s1220.

Plantenga, J. & Remery, C. (2013) Childcare services for school age children. Publications Office of the European Union: Luxembourg.

School of Atlantic Ballet (2023) After-School Program. Retrieved from https://www.schoolofatlanticballet.com/overview.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-30

Як цитувати

МУЗИКА, Ю. (2023). ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАННЯ В ПОЗАШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ: ЗАРУБІЖНІ ТА УКРАЇНСЬКІ ПРАКТИКИ. Comparative Professional Pedagogy, 13(2), 92–99. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2023-13(2)-11