ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У СФЕРІ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ У КРАЇНАХ БАЛТІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-6

Ключові слова:

професійна (професійно-технічна) освіта, державно-приватне партнерство, країни Балтії, спільні ініціативи, стимули з боку уряду, діджиталізація, пандемія COVID-19

Анотація

У статті досліджено динаміку розвитку професійної (професійно-технічної) освіти в країнах Балтії. Основну увагу зосереджено на провідних тенденціях у галузі державно-приватного партнерства (ДПП) у цьому секторі. Відтак, у Балтійському регіоні зроблено значні кроки у покращенні професійної (професійно-технічної) освіти завдяки спільним зусиллям між державними органами, навчальними закладами та приватними підприємствами. У статті також з’ясовано основні шляхи удосконалення ДПП, у тому числі спільні ініціативи, стимули з боку уряду, діджиталізацію та вплив пандемії COVID-19. Спільні ініціативи між навчальними закладами та представниками промисловості стають все більш поширеними, сприяючи співпраці в розробці навчальних програм, стажуванні та навчанні навичкам, які відповідають вимогам сучасності. Стимули з боку уряду, такі як фінансова підтримка та податкові пільги, стимулюють участь приватного сектору в професійній (професійно-технічній) освіті, тим самим забезпечуючи якість та доступність навчальних програм. Крім того, діджиталізація ефективно трансформує професійну (професійно-технічну) освіту шляхом використання інноваційних освітніх технологій. Електронні платформи для навчання, віртуальна реальність і онлайн-інструменти для співпраці інтегруються в навчальні плани професійної (професійно-технічної) освіти, підвищуючи ефективність та актуальність навчальних програм.

Інтеграція ППП у професійно-технічну освіту означає перехід до більш динамічних моделей навчання, які краще відповідають вимогам галузі. Використовуючи сильні сторони як державного, так і приватного секторів, ці партнерства відіграють важливу роль у забезпеченні високоякісних галузевих освітніх і навчальних програм, які формують навички, необхідні для сучасного конкурентного ринку праці.

З’ясовано, що з використанням колективного досвіду, ресурсів та креативності усіх зацікавлених сторін, країни Балтії будують надійні екосистеми професійної освіти, які розширюють можливості людей, стимулюють економічний розвиток і сприяють соціальній інтеграції.

Посилання

Bünning, F. (2006). The transformation of vocational education and training (vet) in the Baltic States  Survey of reforms and developments. Springer. https://www./ google.com.ua/books/edition/The_Transformation_of_Vocational_Educati/oDogPHuWwd8C?hl=ru&gbpv=1

Cedefop. (2015). Vocational education and training in Latvia: Short description. Publications Office of the European Union. https://www.cedefop.europa.eu/files/4134_en.pdf

Cedefop. (2020). Latvia, Baltic states develop common approaches to work-based learning. https://www.cedefop.europa.eu/en/news/latvia-baltic-states-develop-common-approaches-work-based-learning

Hodge, G. A., & Greve, C. (2019). The logic of public–private partnerships. Edward Elgar Publishing. https://www.google.com.ua/books/edition/The_Logic/_/of_/ Public_/Private_Partnerships/BKGdDwAAQBAJ?hl=ru&gbpv=0

Hogeforster, J., & Priedulena, E. (Eds.). (2018). Common vocational training to master craftsmanship in the Baltic Sea Region. Baltic Sea Academy. https://www./ google.com.ua/books/edition/Common_Vocational_Training_to_Master_cra/0yNrDwAAQBAJ?hl=ru&gbpv=1

Jarke, P., & Hogeforster, J. (Eds.). (2015). Work-based learning around the Mare Balticum. Baltic Sea Academy. https://www.google.com.ua/books/edition/Work_/ based_learning_around_the_mare_balt/Dgt-BwAAQBAJ?hl=ru&gbpv=0

King, G. J., & McNabb, D. E. (2014). Nation-building in the Baltic States: Transforming governance, social welfare, and security in Northern Europe. Taylor & Francis. https://www.google.com.ua/books/edition/Nation_Building_in_the_Baltic_States/ aH7OBQAAQBAJ?hl=ru&gbpv=0

Lewis, M. K. (2021). Rethinking public private partnerships. Edward Elgar Publishing. https://www.google.com.ua/books/edition/Rethinking_Public_Private_Partnerships/ RXg8EAAAQBAJ?hl=ru&gbpv=0

Masson, J.-R. (2005). Financing vocational education and training in the EU new member states and candidate countries: Recent trends and challenges. European Training Foundation. https://www.etf.europa.eu/sites/default/files/m/C12578310056925BC125712/ A0064D1BB_NOTE6MNPHG.pdf

Musset, P., Field, S., Mann, A., & Bergseng, B. (2019). OECD reviews of vocational education and training vocational education and training in Estonia. OECD Publishing. https://www.google.com.ua/books/edition/OECD_Reviews_of_Vocational_Education/ _and/K2aQDwAAQBAJ?hl=ru&gbpv=0

OECD. (2016). Investing in Youth: Lithuania. OECD Publishing. https://www./ google.com.ua/books/edition/Investing_in_Youth_Lithuania/P5ugCwAAQBAJ?hl=ru&gbpv=0

Osborne, S. (2000). Public-private partnerships: Theory and practice in international perspective. Taylor & Francis. https://www.google.com.ua/books/edition/ Public_Private_Partnerships/IUeFAgAAQBAJ?hl=ru&gbpv=0

Tūtlys, V. (2022). Case study Lithuania. In The future of vocational education and training in Europe volume 2: Delivering IVET: institutional diversification and/or expansion. Thessaloniki: Cedefop. https://www.cedefop.europa.eu/files/lithuania_future_/ of_vet_vol.2.pdf

Webb, E., Winkelmann, J., Scarpetti, G., Behmane, D., Habicht, T., Kahur, K., Kasekamp, K., Köhler, K., Miščikienė, L., Misins, J., Reinap, M., Slapšinskaitė-Dackevičienė, A., Võrk, A., & Karanikolos, M. (2022). Lessons learned from the Baltic countries’ response to the first wave of COVID-19. Health policy (Amsterdam, Netherlands), 126(5), 438–445. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2021.12.003

Yong, H. K. (2016). Public-private partnerships policy and practice: A reference guide. Commonwealth Secretarial. https://www.google.com.ua/books/edition/Public_/ private_Partnerships_Policy_and_P/tnuFUUjP9f8C?hl=ru&gbpv=0

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30

Як цитувати

ЦАРЬОВА, Е. (2024). ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНОГО ПАРТНЕРСТВА У СФЕРІ ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ У КРАЇНАХ БАЛТІЇ. Comparative Professional Pedagogy, 14(1), 49–56. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-6