МІЖПРОФЕСІЙНА ОСВІТА ФАРМАЦЕВТІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-14

Ключові слова:

міжпрофесійна підготовка, фармацевти, Велика Британія, фармацевтична освіта, міжпрофесійні програми, компетентності, методи навчання

Анотація

Стаття присвячена розкриттю особливостей міжпрофесійної освіти (МПО) фармацевтів у досвіді Великої Британії. Встановлено, що міжпрофесійна освіта почала інтегруватися в освітню систему Великої Британії у відповідь на зростаючу потребу в координації медичних послуг та підвищення якості медичної допомоги. Констатовано, що міжпрофесійна освіта визначається Центром сприяння міжпрофесійному навчанню (CAIPE) як «процес, коли дві або більше професій у сфері охорони здоров’я або соціальних послуг навчаються інтерактивно з загальною метою забезпечення ефективної співпраці та покращення результатів для здоров’я пацієнтів. Встановлено, що принаймні дві третини університетів Великої Британії включають МПО до своїх освітніх програм. Представлено успішні програми МПО як частини фармацевтичних програм університетів Великої Британії, їх позитивний вплив на професійний розвиток майбутніх фармацевтів та покращення якості медичних послуг. Встановлено, що основними елементами таких програм є спільні лекції, симуляційні заняття та групові проєкти, що сприяють розвитку навичок командної роботи та комунікації. Велика увага у МПО фармацевтів приділяється розвитку ключових компетентностей для ефективної міжпрофесійної колаборативної практики, співпраці у в мультидисциплінарних командах.

У процесі дослідження з’ясовано, що для міжпрофесійної освіти були прийняті та адаптовані різноманітні методи навчання з професійної освіти: активні, інтерактивні, рефлексивні та орієнтовані на пацієнта. Константовано, що серед методів розвитку компетентностей МПО студентів-фармацевтів використовуються проблемно-орієнтоване навчання, навчання на основі спостережень, лабораторне симульоване навчання, на основі кейсів, майстер класи, електронне навчання. Ці методи сприяють розвитку навичок комунікації, командної роботи, лідерства та етичної практики студентів-фармацевтів.

Зроблено висновок, що інтеграція МПО у навчальні програми медичних вищих навчальних закладів сприяє формуванню кваліфікованих і всебічно підготовлених фахівців у сфері охорони здоров’я.

Посилання

Barr, H., & Brewer, M. (2012). Interprofessional practice-based education. In J. Higgs, R. Barnett, S. Billett, M. Hutchings, & F. Trede (Eds.). In: Practice-based education: Perspectives and strategies (pp. 199–212). Rotterdam, the Netherlands: Sense Publishers.

Barr, H. (1998). Competent to collaborate: Towards a competency-based model for interprofessional education. Journal of Interprofessional Care, 12(2), 181-187.

Barr, H., Helme, M., & D’Avray, L. (2011). Developing interprofessional education in health and social care courses in the United Kingdom. Paper 12. The Higher Education Academy: Health Sciences and Practice. http://www.health.heacademy.ac.uk

Barr, H. (2002). Interprofessional education: Today, yesterday and tomorrow. London: LTSN Health Sciences and Practice.

Barr, H., Koppel, I., Reeves, S., Hammick, M., & Freeth, D. (2005). Effective interprofessional education: Assumption, argument and evidence. London: Blackwell.

CAIPE (2017). Interprofessional education guidelines (Barr, H., Ford, J., Gray, R., Helme, M., Hutchings, M., Low, H., Machin, A., & Reeves, S.). London: CAIPE. http://www.caipe.org.

CAIPE (2021). Interprofessional education handbook (Ford, J., & Gray, R.). London: CAIPE. http://www.caipe.org.

Centres for excellence in teaching and learning: outcomes and funding allocations (2005). Special initiative (Higher Education Funding Council for England). https://dera.ioe.ac.uk/id/eprint/11487/1/05_17.pdf

International Pharmaceutical Federation (2009). FIP reference paper collaborative practice. The Hague: International Pharmaceutical Federation. http://bit.ly/ 1LhHZ7e.

Interprofessional Education Collaborative Panel (2011). Core competencies for interprofessional collaborative practice: Report of an expert panel. Washington, D.C.: Interprofessional Education Collaborative.

Reeves, S., Lewin, S., Espin, S., & Zwarenstein, M. (2010). Interprofessional teamwork for health and social care. London: Blackwell-Wiley.

Royal Pharmaceutical Society of Great Britain (2004). Making pharmacy education fit for the future. http://www.rpsgb.org/pdfs/

World Health Organization (2010). Framework for action on interprofessional education & collaborative practice (WHO/HRH/HPN/10.3). Geneva, Switzerland: World Health Organization.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-30

Як цитувати

ШУНКОВ, В. (2024). МІЖПРОФЕСІЙНА ОСВІТА ФАРМАЦЕВТІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ ВЕЛИКОЇ БРИТАНІЇ. Comparative Professional Pedagogy, 14(1), 114–122. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2024-14(1)-14